Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description
- Course name in Norwegian
- Natur, helse og bevegelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet.
Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.;
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
- kunnskap;om natur, kroppslig lek, mat;og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
;
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
- vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
- er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
Content
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: The first coursework requirement is an oral presentation of a theory of science text chosen in consultation with the lecturer. If the student is not able to give an oral presentation, a written presentation can be submitted and approved by the lecturer instead.
- Coursework 2: The second coursework is twofold: One section is related to qualitative research method; the second section is related to quantitative research method. Within each of the sections, students will deliver a paper with the scope of 5-6 pages. The total scope of the coursework requirement is therefore 10-12 pages. The assignment can be written individually or in pairs on agreement with the lecturer.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version by the given deadline.
Teaching and learning methods
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisstudier
Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2).;Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet;Barns utvikling, lek og læring;og;Kunst, kultur og kreativitet;. Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden; https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer; og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave med omfang inntil 2000 ord.;
Arbeidskrav 2:;Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Praktisk arbeid med barn (krav om 100 prosent deltakelse)
Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse (krav om 100 prosent deltakelse)
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning;se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Assessment
The students must acquire the knowledge and skills required to plan and execute the empirical part of the master's thesis in public management. The course provides an overview of the different phases of a research process and raises fundamental issues relating to theory of science. Students should also be able to relate to international research.
Language of instruction is Norwegian.
Permitted exam materials and equipment
None
Grading scale
On successful completion of the course, the student shall have the following knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of key scientific theoretical traditions and positions
- in-depth knowledge of various qualitative and quantitative research designs
- in-depth knowledge of various methods for collecting and analyzing qualitative research data
- in-depth knowledge of various methods for collecting and analyzing quantitative research data, including multivariate methods such as multiple regression analysis, logistic regression analysis and factor analysis
- in-depth knowledge of assessing data's relevance and reliability
Skills
The student can
- formulate research questions and relate them to the choice of research methods
- analyze qualitative and quantitative data to answer research questions
- apply relevant theory of science, other theory and methods in the master thesis
- use qualitative and quantitative analyses, and interpret the results of these
- apply relevant multivariate analysis methods and interpret the results of these
- carry out an independent, limited research project in the form of a master thesis under supervision and in accordance with current research ethical norms
General competence
The student can
- assess ethical issues that may arise in research and application of research results
- identify and assess relevant issues related to theory of science and research
- interpret and communicate results from empirical surveys
- apply knowledge and skills in the collection and analysis of relevant data sources
- assess the quality of current research
- communicate about methodological social science issues with specialists and to the general public
Examiners
The teaching will take place as lectures, discussions, group work and seminars.