EPN-V2

MESTD4810 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Project development and research design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser. Dette emnet undervises normalt på engelsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen utover opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    studenten

    • har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
    • har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling i fagfeltet
    • kan vurdere ulike kilder til kunnskap og drøfte aktuelle samtidsdiskurser i fagfeltet

    Ferdigheter

    studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
    • kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt i henhold til gjeldende regelverk samt begrunne forskningsmetodiske valg
    • kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen

    Generell kompetanse

    studenten

    • bidrar i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
    • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver, forelesning og noe individuell veiledning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet; og skal skape en tydelig bevissthet, tydelige valg og retning inn mot masteroppgaven.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • For å kunne møte til eksamen må følgende arbeidskrav være bestått:
    • Visuell skisse av eget forskningsdesign presentert i plenum for medstudenter.
    • Aktiv deltakelse i diskusjon av egen og medstudenters visuelle forskningsdesign.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig oppgave med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt og forankring av tematikken i forskningsfeltet. Omfang: 2500-3000 ord.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Overlapper 10 studiepoeng med MEST4800 og 10 studiepoeng mot MEST5900 og MESTD5900.