Programplaner og emneplaner - Student
BLD3490 Sustainable Development and Pedagogical Work with Children in Nature Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraft og pedagogisk arbeid med barn i natur
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og naturmangfold, vil fordypningen ta opp materialitet og estetisk praksis, deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.
Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
- har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
- har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
- har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
- har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
- har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
- kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
- kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
- kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
- kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger
Content
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Fremlegg av masterprosjektet for medstudenter og lærer på minst to fou-seminarer.
- Deltagelse i planlegging og forberedelse av felles digital plattform for presentasjon av masterprosjektene.
Teaching and learning methods
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling.
1. Individuelt prosjekt i barnehagen. Presentasjon av prosjektet for medstudenter og lærere, omfang 10-15 minutter.
2. Individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1200 ord +/- 10 %.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på studiested, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Assessment
Masterprosjektet tar utgangspunkt i masterfaget (fag 1) og skal være et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid. Masterprosjektet skal ha innslag av praktisk skapende arbeid, dette inkluderer kunstnerisk og erfaringsbasert utviklingsarbeid. Masterprosjektet åpner for utprøving og forskning i praksisarenaen.
Masterprosjektet skal demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for prosjektets tema og problemstilling(er). Dette innebærer forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet, som problemstilling(er), empiri, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv. Masterprosjektet skal inneholde både en teoretisk og en praktisk estetisk del.Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Permitted exam materials and equipment
Fullført og bestått øvrige emner ved studiet, jamfør nasjonale retningslinjer for utdanningen; tilsvarende 255 studiepoeng.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om design, kunst og håndverk som skolefag og forskningsfelt, nasjonalt, nordisk og internasjonalt
- har inngående kunnskap om egen profesjon, lærerrollen, undervisning og læring innen fagområdet
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for utdanningsforskning, med særlig vekt på praktiske og estetiske fag
- har inngående kunnskap om forskningsetikk rettet mot utdanning og praktisk skapende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere og reflektere over faglige problemstillinger basert på kunnskap om undervisning, fagets egenart og verdigrunnlag
- kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
- kan analysere eksisterende teorier, anvende relevante metoder for forskning og reflektere over etiske problemstillinger
- kan anvende metoder for praktisk skapende arbeid i innovasjonsprosesser, design eller kreativ utforskning
- kan formidle eget praktisk skapende arbeid ved hjelp av digitale medier og verktøy.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk anvende forskningsbasert, profesjonsrettet kunnskap til utforskning av nye problemområder
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
Examiners
Arbeidet med masterprosjektet er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning, praktisk estetisk arbeid og progresjonsseminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.