EPN-V2

BLA3420 Management Related to Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

There is an increasing internationalisation within the field of midwifery and maternity care research. Researchers from the Anglo-Saxon cultural area are dominating the field, because they are many in numbers, have a long research tradition, and are producing research of high quality. Guidelines and models of care aimed to be used in all countries are developed. International research literature and textbooks in English are important part of the curricula in midwifery educations in the Nordic countries as well as in other countries. The internationalisation is welcomed and international research, models of care and guidelines can improve quality and outcomes of care in the Nordic countries as well as other countries.

For small countries, there is a danger of introducing and implementing thoughts, models and guidelines without taking the local context in consideration. We find it important to know and recognize our own context for several reasons. We need to assess international research results, guidelines and models of care into a Nordic context, and to be conscious about what we can contribute with to the rest of the world.

This course will focus on theories and models in midwifery and maternity care. Central theories and models in relation to childbirth and reproductive health will be introduced e.g. linked to salutogenesis, pathogenesis, evidence-based practice, a midwifery model of woman-centred care, developed in a Nordic context (MiMo), the global Quality Maternal and New-born Care (QMNC). Perspectives encompassing both quantitative and qualitative methodologies will be explored and implications of different theoretical approach, linked to students´ own research, will be discussed in the context of the Nordic region and internationally.

The course will run as a five-day course over a period of two months.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert læringsmiljø i barnehagen med bevegelse, helse og naturopplevelser som sentrale elementer for alle barn
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • fordypet kunnskap om hvordan arbeid med natur, helse og bevegelse kan bidra til inkludering i barnehagen
  • videreutviklet kunnskap om økologi, bærekraftig utvikling, fysisk aktivitet, mat og helse
  • utvidet kunnskap om barns kroppslige lek, utfordring og mestring, undring og oppdagelser i ulike rom og med ulike materialer;

Ferdigheter;

Studenten kan

  • reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt; og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke - og natur-miljøer i barnehagens nærmiljø
  • lede kompetanseutvikling blant personalet i fagdidaktisk arbeid knyttet til arbeid med natur, helse og bevegelse
  • utøve kritisk og etisk refleksjon over av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy

Generell kompetanse;

Studenten

  • kan reflektere kritisk over ulike leke- og lærings miljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
  • har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter

Content

One internal and one external examiner will assess the essays submitted by all candidates.

Teaching and learning methods

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate can

  • critically asses the historic and cultural roots of midwifery in the context of the Nordic countries.
  • critically assess and evaluate the application of theories and models for midwifery and maternity care.

Skills

The PhD candidate can

  • identify and integrate conceptual and theoretical frameworks for midwifery into the student’s own research project.
  • formulate and discuss complex issues, strengths and challenges of midwifery and maternity care in the Nordic context of high income and welfare societies.

Competences

The PhD candidate can

  • communicate and take an active part in debates on theories and models in the context of the Nordic countries.

Course requirements

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse;

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter
  • Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
  • Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer

Faglig aktivitet med krav om deltakelse;

Det er krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Deltakelse på presentasjoner av fordypningsarbeidet for og av medstudenter og eventuelt ;representanter fra barnehager

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)

Assessment

None

Permitted exam materials and equipment

Individual home examination, to be submitted no more than two weeks after the end of the course. The examination includes describing and discussing complex issues in midwifery, strengths and challenges in maternity care in the Nordic context of high income and welfare societies. Furthermore, explore the historic roots of midwifery and critically assess the relevant theories and models of care for research in midwifery from a Nordic, as well as international, perspective. The essay must be written in English and consist up to 5000 words.

Grading scale

All

Examiners

Pass / Fail