EPN-V2

BLA3400 Språk, tekst, matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Management related to Language, Text and Mathematics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Fordypning

Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (STM). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet STM. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.

Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. 

Læringsutbytte

The increasing globalisation of the labour market makes international experience and knowledge of languages and cultures more and more relevant for the profession. Internationalisation also provides insight into globalisation in general and contributes to improving the quality of the programme and strengthening the academic environment. Knowledge of international conditions is also important for developing knowledge in the nursing discipline.

Exchanges

Students at OsloMet are encouraged to take parts of the programme at an institution abroad. The programme has many partnersany partners abroad that might be relevant for students wanting to go on an exchange. The students can travel on exchange a maximum of 2 times during the study programme. Students can take three to six months of the programme in the fourth, fifth or sixth semester abroad.

In the 4th semester, you can travel abroad for an entire semester for both practical and theory courses at one of our partner universities. You can also travel abroad for theory courses only, after a compressed practical period in Norway. You also can travel for a 3-month public health internship to one of our internship partners. You then follow the subject SYK2900 Public Health in a Global Perspective, (link) https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/SYK2900/2024/H%C3%98ST

In the 5th semester you will find opportunities for exchange in practice for a whole semester.

In the 6th semester, you can go abroad for a 3-month internship before or after writing your bachelor's thesis, or a whole semester where, in addition to an internship period abroad, you write your bachelor's thesis while you are away. In the 6th semester it is mainly possible to exchange for a 3-month practice.

Criteria for student exchanges and information about stays abroad, can be found here: https://student.oslomet.no/utveksling

Internationalisation at home

The study programme boasts a multicultural student environment and focuses on cultural diversity and global issues. This approach contributes to greater understanding and improves the ability to work in a professional capacity in a diverse society. The English literature in the syllabus provides students with experience in reading academic literature and international research. An understanding of English academic literature is important to be able to actively participate in the international nursing community.

Academic staff affiliated to the study programme are part of international networks and research cooperation. Cooperation with colleagues from other countries contributes to internationalisation, for instance by inviting guest researchers and lecturers to OsloMet. This mainly takes place in the fourth semester, where the course SYKK/SYKP2200 Public Healt is carried out. In this course you study together with students who are on exchange to OsloMet and much of the teaching is arranged with English-speaking groups.

You will also be offered to participate in shorter international activities, at OsloMet or abroad. This can, for example, be in the form of COIL, BIP or international weeks in different courses.

Innhold

  •  Ledelse og veiledning som understøtter arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • Yrkesetikk knyttet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
  • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
  • Barnelitteratur
  • Barns språk
  • Form og rom
  • Problemløsing, klassifikasjon og begrepsdanning
  • Matematiske representasjoner: kart, barnetegninger og tallsymboler
  • Praksisrettet forskning og utviklingsarbeid knyttet til språk, tekst og matematikk

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

Praksisstudiet

Praksisstudier i syvende semester består av ti dager praksis på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

 

Fravær fra praksisstudiet i emnet må være tatt igjen innen utgangen av 1. mars i åttende semester.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i Retningslinjer for praksis og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

 

For mer utfyllende informasjon om praksisstudiet, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave:

  • Bacheloroppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 prosent).
  • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten. Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:

  • Bacheloroppgaven være på 12 000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
  • 6000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet.  Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Bacheloroppgaven vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor utarbeider sensorveiledning med eksamensspesifikke vurderingskriterier.

 Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A - F

Sensorordning

I bachelorperioden skal studenten dokumentere profesjonskunnskap, videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver.

Studieoppholdet vil som hovedregel innebære opphold i en eller to institusjoner for barn i et av instituttets partnerland, og et kortere opphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land. Innholdet skal knyttes til kunnskap om kultur, profesjonsutøvelse og barns oppvekstsvilkår i det landet studenten befinner seg, men med et tydelig komparativt pedagogisk perspektiv og diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Se Bachelorhefte for nærmere beskrivelse av arbeid før utreise, under oppholdet og ved hjemkomst.