Programplaner og emneplaner - Student
BLA3200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Society, Religion, Worldviews and Ethics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
- det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
- ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag;
- lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
- Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- ;formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen;
- reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse;
- samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
- gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk;sammen med kolleger, barn og foresatte
- identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
- gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
- arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
- se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
Innhold
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
I utvikling av barnehagen står veiledning som verktøy sentralt. Ledere i barnehagen skal sørge for å utvikle personalets kompetanse og følge opp og sikre veiledning for den enkelte (KD, 2017). Emnet tar for seg forskning og teori om ulike tilnærminger til veiledning. Veiledning i personalgrupper i barnehager kan bidra til kompetanse- og profesjonsutvikling. Gjennom veiledning kan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet styrkes og utvikles både gjennom individuelle og kollektive læringsprosesser.
Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styringsdokumenter. En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med den utviklingen som finner sted i samfunnet. Ledere i barnehagen skal utvikle egen organisasjon når det gjelder struktur, prosesser og systemer, samt kultur som bidrar til organisasjonslæring. I emnet sees temaene veiledning og barnehagen som lærende organisasjon i sammenheng med hverandre.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter, tilstedeværelse i undervisning og et aktivt arbeidsforhold.
;Arbeidskrav
- Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord.;
- Individuell samtale med faglærer på omlag 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.
Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig og muntlig kunnskap innen temaet.
Obligatoriske aktiviteter
Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemelding:
- Deltakelse på fagseminar. Digital presentasjon;i gruppe (varighet 5-8 minutter), med utgangspunkt i prosjektet (arbeidskravet), som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene.;Formålet er å utveksle ideer, få tilbakemeldinger,;å kunne knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, begrunne valg og ta i bruk digitale verktøy i formidlingsprosesser.
- Deltakelse på temadag om refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
- Delta på temadag om barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1)
- Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperiode og senere yrkesliv og at studentene skal kunne reflektere over erfaringene og bygge bro mellom teori og praksis
Krav om 80 prosent tilstedeværelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Krav om et aktivt arbeidsforhold
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til et aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Vurdering og eksamen
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal dokumentere et veiledningsforløp for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)
2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Vurderingsuttrykk
Tillatte hjelpemidler er disposisjon for fremlegget og eventuelt minnepinne med digitalt fremlegg.
Sensorordning
A - F