Programplaner og emneplaner - Student
BLA2110 Barns utvikling, lek, læring 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's Development, Play and Learning 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- oversettingsfaglige perspektiver og begreper
- diskursive elementer som f.eks. turtaking og sjangerproblematikk;
- tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk (begge veier) i ulike situasjoner.
- opptre profesjonelt i en tolkesituasjon
- tilpasse sin opptreden som tolk til ulike tolkesituasjoner og kontekster
Generell kompetanse
Studenten har
- den profesjonelle kompetansen som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking på en profesjonell måte
Generell kompetanse om tolkeetikk og andre forhold dekkes delvis også gjennom andre emner. Emnet er således ikke selvstendig kompetansegivende.
Læringsutbytte
Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil ha et betydelig innslag av praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.
Innhold
- barnehagen som lærende organisasjon
- de yngste barna i barnehagen
- barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
- kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
- ledelse av pedagogisk arbeid
- foreldresamarbeid
- overganger
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne og en ekstern sensor.
Sensorordning
Vibeke Bø