EPN-V2

BLA2110 Barns utvikling, lek, læring 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's Development, Play and Learning 2
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om

  • oversettingsfaglige perspektiver og begreper
  • diskursive elementer som f.eks. turtaking og sjangerproblematikk;
  • tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk (begge veier) i ulike situasjoner.
  • opptre profesjonelt i en tolkesituasjon
  • tilpasse sin opptreden som tolk til ulike tolkesituasjoner og kontekster

Generell kompetanse

Studenten har

  • den profesjonelle kompetansen som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking på en profesjonell måte

Generell kompetanse om tolkeetikk og andre forhold dekkes delvis også gjennom andre emner. Emnet er således ikke selvstendig kompetansegivende.

Læringsutbytte

Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil ha et betydelig innslag av praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.

Innhold

  • barnehagen som lærende organisasjon
  • de yngste barna i barnehagen
  • barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
  • kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
  • ledelse av pedagogisk arbeid
  • foreldresamarbeid
  • overganger

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av to interne og en ekstern sensor.

Sensorordning

Vibeke Bø