EPN-V2

BIOPRA2 Bioingeniørfaglig praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical and Employable Skills
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler bioingeniørprofesjonens yrkesrolle og yrkesutøvelse. Det er vesentlig at bioingeniører har kunnskap om laboratoriemedisinens plass og bioingeniørens rolle i helsetjenesten. I praksis vil studentene utvikle bioingeniørfaglige kvalifikasjoner ved å delta i yrkesfeltet. Det legges vekt på at læring knyttes til autentiske yrkessituasjoner og problemstillinger under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for hvilken betydning laboratorievirksomhet på praksisstedet har i helsetjenesten og drøfte bioingeniørens yrkesrolle
  • forklare prinsippene for utvalgte analyser og undersøkelser som utføres på praksisstedet
  • beskrive aktuelle kvalitetssikringssystem og drøfte bioingeniørens ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet
  • forklare hensikten med og beskrive systematikken i forbedringsprosjekter
  • gjøre rede for det rettslige grunnlag for medisinsk laboratorievirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre aktuelle laboratorieanalyser og undersøkelser forskriftsmessig
  • mestre utvalgte bioingeniørfaglige oppgaver på praksisstedet
  • vurdere laboratorieresultatenes pålitelighet og medisinske sannsynlighet
  • dokumentere eget laboratoriearbeid
  • følge rammer for oppgaveskriving og oppgavetekst
  • vise nøyaktighet i forhold til kildehenvisninger og kildebruk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gi faglige begrunnelser, stille kritiske spørsmål og se en sak fra flere perspektiv
  • forholde seg til lover og regler som er styrende for virksomheten

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er praksis, forelesninger og seminar. Studentene har 8 ukers praksis i en annen laboratoriespesialitet enn medisinsk biokjemi. Prioriterte spesialiteter er mikrobiologi, histopatologi, immunologi og blodbank. Andre spesialiteter studenten kan velge er for eksempel nukleærmedisin og molekylærgenetikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i praksis og fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminar

Vurdering og eksamen

Fairytales and Creativity is one of the courses under Nordic Childhoods. It focuses on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.

In the Fairytales and Creativity course we ask: Why do stories appeal to modern man? In what way can stories contribute to increasing knowledge about today's cultural expressions, and about ourselves? How can we use stories in contexts relevant to different pedagogical approaches? The objective of the course is to introduce students to the storytelling tradition of Western culture and the main theories of myths and basic mythology. Important elements in the course are: the difference between myths, fairytales and legends; structural theories, psychological theories, eclectic theories; myths and religion.

Hjelpemidler ved eksamen

After completion of the course, the student have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

· has developed knowledge of myths, fairytales and legends

· has achieved an understanding of the content of the narratives, both the structure and motives and

the psychological ramifications

· has acquired insight into the role of oral society for the emergence of fairy tales

Skills

The student is able to

· understand how narrative patterns can be used in aesthetic productions

· work creatively with music, art, drama etc.

· create different story based performances

General competence

The student

· has developed an awareness of cultural heritage

· is able to write an individual paper on a chosen topic within the main subject of the course

· is able to use myths, fairy tales and legends in a didactic context

· can reflect on and produce authentic texts and media products aimed at authentical target groups

· can reflect on and contribute to entrepreneurship related to the course contents

Vurderingsuttrykk

•Literature studies/theory

•Lectures and supervision

•Excursions

•Workshops

•Seminars

•Cultural exchanges/discussions

•Reflective journal

•Individual and group papers/performances

Sensorordning

Four of the following individual coursework requirements must be approved. The purpose of these coursework requirements is to gain experience of storytelling, to practise creating enthusiasm for theory, to gain international experience beyond the ordinary lectures and workshops, to acquire practical skills in connection with a vocation, and to get first-hand experiences of the local context of the course.

1 Favourite story presentation (2-5 minutes)

2 Theory presentation (5-10 minutes)

3 Participation in International Week (week 43) 3-4 days of lectures and workshops

4 Practical work in connection with arts and craft classes 5 days of workshops

5 Participation in excursions 5-10 days

Four of the following group coursework requirements must be approved. The purpose of these work requirements is to gain access to experiences from peers, to learn profession specific work methods, to reflect on the relationship between theory and practice, and to assess the course activities while reflecting on the relevance of the course activities.

1 Production of a drama (5 days of workshop)

2 Production of radio theatre (5 days of workshop)

3 Production of stop-motion animation (5 days of workshop)

4 Blog production (a diary that will require five minutes every week)

5 Practical work in connection with International Week (2-4 hours preparations)