EPN-V2

BIOB3900 Research and Development in Biomedical Laboratory Science - Bachelor`s Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bioingeniørfaglig forsknings- og utviklingsarbeid - bacheloroppgaven
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Dette faget må spesielt sees i sammenheng med Årsregnskap og god regnskapsskikk samt Kommunalt og statlig regnskap.

Required preliminary courses

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
  • avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis.
  • avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
  • analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
  • vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
  • utforme en epistemologisk konsistent analysestrategi

Generell kompetanse

Studenten har

  • grundig forståelse av forholdet mellom forskning og teorier om forskning.
  • godt utviklet evne til å stille spørsmål ved grunnlaget for forskningsresultater.

Learning outcomes

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarundervisning. Seminarene organiseres for å bistå studentene med veiledning i skriving av semesteroppgaven, som er et arbeidskrav.

Content

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

  • Theory of science, research methodology and ethics, 3 credits
  • Biomedical laboratory sciences subjects, 17 credits

Teaching and learning methods

Studenten skal skrive en semesteroppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan være enten a) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse av minst ett forskningscase som er relevant for planlagt mastergradsprosjekt, eller b) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse og vurdering av eget mastergradsprosjekt - forutsetningen er at mastergradsprosjektet er tilstrekkelig definert -, eller c) en drøfting av begreper, teorier eller problemstillinger fra pensumlitteraturen med henvisning til eksempler fra samfunnsforskning eller sosialfaglig praksis. Utgangspunktet for semesteroppgaven skal godkjennes av faglærer.

Dersom den ferdigstilte semesteroppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang. Semesteroppgaven må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Course requirements

Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Assessment

Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen.

Permitted exam materials and equipment

En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.

Examiners

Each answer paper is assessed by an external and an internal examiner.

Overlapping courses

15 credits overlap with the course BIO3900 Bachelor’s Thesis.