EPN-V2

BIOB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The language is normally English.

    This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

    In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

    • Anatomi, fysiologi og immunologi: 9 stp
    • Normal histologi: 1 stp
  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for hvordan celler, vev, organer og organsystemer er bygget opp og fungerer
    • har kunnskap om human anatomi og fysiologi sentralt for bioingeniørfaglig arbeid
    • har kunnskap om sammenhengen mellom cellers og vevs struktur og deres funksjon
    • har kunnskap om cellers struktur og funksjon relatert til biomedisinsk analyse
    • kjenner til grunnleggende medisinsk terminologi
    • kan gjøre rede for hovedtrekkene i immunsystemet og de ulike immuncellenes funksjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan mikroskopere, gjenkjenne og beskrive celler og vev fra ulike vev og organer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, oppgaveløsning og laboratoriearbeid.

    Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» der digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene i forkant. Digitale læringsressurser inkluderer videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig flervalgseksamen under tilsyn, 3 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser kontrolleres av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

  • Emneoverlapp

    • 10 studiepoeng overlapp med BIO1200 Grunnlag for biomedisinsk analyse: Anatomi, fysiologi og histologi
    • 10 studiepoeng overlapp med BIOB1210 Anatomi og fysiologi