EPN-V2

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.

Recommended preliminary courses

Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

Del 102 En sensor.

Required preliminary courses

Bestått følgende emner: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400

Godkjente arbeidskrav i: VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320 og VERNLEG1/VERNDLEG1/VERNLLEG1

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
  • kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
  • har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
  • har god kunnskap om basale smitteregimer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende stell og pleie
  • kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
  • har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
  • kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
  • kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
  • kan administrere forordnede legemidler
  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan anvende ergonomiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
  • har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
  • kan planlegge og administrere eget arbeid
  • kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper

Teaching and learning methods

The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.

Course requirements

None.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Permitted exam materials and equipment

Mappeeksamen, individuell.

Mappekrav:

  • Del 101 Vurdering av praksis.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen:

  • Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Grading scale

Alle

Examiners

Bestått-Ikke bestått

Overlapping courses

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.