Programplaner og emneplaner - Student
BIO1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Foundation and Basis of the Health Professions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bioingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Helsefaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag. Et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse står sentralt. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjoner og temaer som danner felles referanseramme for yrkesutøvelsen innenfor de ulike profesjonene. Bioingeniørers helsefaglige profesjonsutøvelse blir belyst med utgangspunkt i kunnskap innenfor etikk, kommunikasjon og samhandling.
Emnet er sammensatt av følgende temaer, angitt i studiepoeng:
- Etikk 4
- Profesjon, samhandling, kommunikasjon 5
- Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om tegnspråkopplæringstilbudet for voksne i Norge
- Har generell kjennskap til teorier og sentrale begreper fra feltet andrespråkslæring og andrespråksundervisning
- Har kunnskap om metoder og tradisjoner for undervisning av språk til voksne generelt, og innsikt i undervisningstilbudet i tegnspråk til voksne i Norge spesielt
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere og gjøre rede for hva som særpreger undervisningstilbud i tegnspråk, til forskjell fra annen andrespråksundervisning, og mellom ulike tilbud.
- Kan anvende prinsipp og deskriptorer fra det europeiske rammeverket for språkreferanser i planlegging og/eller analyse av kursdesign og undervisningsopplegg
- Kan anvende perspektiver på språk og språklæring til å reflektere og vurdere hva som gir god og effektiv språkundervisning
Generell kompetanse
Studenten
- Har kompetanse i språktilegnelse, språklæring og språkundervisning
- Har kompetanse i Det felles europeiske rammeverket for språk
- Kan reflektere over hvordan tegnspråkundervisning av voksne kan videreutvikles forbedres
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hva som kjennetegner en profesjon og gjøre rede for hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
- har innsikt i bioingeniørens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- kan beskrive hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale i helsefagene
- kjenner til samfunnsvitenskapelige metoder og vet hva som er hovedforskjellen mellom naturvitenskap og samfunnsvitenskap
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen kommunikasjonsteori
- gjøre rede for strategier for god kommunikasjon, problemløsing og samarbeid i grupper
- kan gjøre rede for kulturbegrepet og utfordringer knyttet til tverrkulturell kommunikasjon
- kan gjøre rede for etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis
- forstår betydningen av at profesjonen har yrkesetiske retningslinjer for sin yrkesutøvelse
- kan gjøre rede for ulike perspektiv på helse og sykdom.
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre enkle kunnskapssøk og vurdere ulike kunnskapskilder
- kan anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforming av litteraturliste
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre enkle prosjektoppgaver i samarbeid med andre studenter
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende forståelse for sentrale arkivfaglige begreper og kunnskap om arkivteoretiske prinsipper
- forståelse for dokumentasjonens funksjoner i organisasjoner og samfunn
- forståelse for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver
- kjennskap til administrative prosesser og dokumentasjonspraksis i moderne organisasjoner
- grunnleggende kunnskap om elektroniske sak-/arkivsystemer
- kunnskaper om standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsessystemer for dokumentasjon, samt om standarder for elektroniske sak-/arkivsystemer
- kunnskap om styring, evaluering og risikovurdering av arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsløsninger inkl. arkivplan og internkontroll
- gode kunnskaper om funksjonsanalyse og prosesskartlegging
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- bruke arkivfaglig teori og metode til å analysere og beskrive arbeidsprosesser og dokumentasjonsbehov i moderne organisasjoner
- redegjøre for innhold i og sammenheng mellom sentrale standarder for dokumentasjonsforvaltning
- identifisere risikofaktorer knyttet til arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen
- gjennomføre en funksjonsanalyse, kartlegge og modellere forretningsprosesser, samt utarbeide prosessbeskrivelser
- lage et utkast til arkivplan som kan brukes som et redskap i organisasjoners internkontroll
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og vurdere sentralt fagstoff, og formidle dette både muntlig og skriftlig
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 6-8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 50 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.