EPN

BIO1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Foundation and Basis of the Health Professions
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Helsefaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag. Et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse står sentralt. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjoner og temaer som danner felles referanseramme for yrkesutøvelsen innenfor de ulike profesjonene. Bioingeniørers helsefaglige profesjonsutøvelse blir belyst med utgangspunkt i kunnskap innenfor etikk, kommunikasjon og samhandling.

Emnet er sammensatt av følgende temaer, angitt i studiepoeng:

  • Etikk 4
  • Profesjon, samhandling, kommunikasjon 5
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode 1

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive hva som kjennetegner en profesjon og gjøre rede for hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse

  • har innsikt i bioingeniørens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv

  • kan beskrive hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale i helsefagene

  • kjenner til samfunnsvitenskapelige metoder og vet hva som er hovedforskjellen mellom naturvitenskap og samfunnsvitenskap

  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen kommunikasjonsteori

  • gjøre rede for strategier for god kommunikasjon, problemløsing og samarbeid i grupper

  • kan gjøre rede for kulturbegrepet og utfordringer knyttet til tverrkulturell kommunikasjon

  • kan gjøre rede for etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis

  • forstår betydningen av at profesjonen har yrkesetiske retningslinjer for sin yrkesutøvelse

  • kan gjøre rede for ulike perspektiv på helse og sykdom.

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre enkle kunnskapssøk og vurdere ulike kunnskapskilder

  • kan anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforming av litteraturliste

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre enkle prosjektoppgaver i samarbeid med andre studenter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av felles forelesninger sammen med enkelte andre helsefagutdanninger og en utdanningsspesifikk del. Den utdanningsspesifikke delen omfatter diskusjonsoppgaver knyttet til fellesforelesningene, praksisbesøk med etterfølgende posterpresentasjon, gruppeoppgaver og laboratorieoppgaver som belyser bioingeniørens arbeidsområde, prosjektoppgave med framlegg og vurdering av medstudenters arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid.
  • prosjektoppgave i gruppe på fem til seks studenter, 2000 ord (± 10 prosent).

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på fem til seks studenter, inntil 50 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 50 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.