EPN-V2

BIBV3700 Prosjektarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Project work
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Intern og ekstern sensor.

Forkunnskapskrav

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2

b) Klasseromsforskning

b) Profesjonelt skjønn

b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk

Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2

a) Profesjonell utvikling

b) Veiledning

b) Flerfaglig samarbeid

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid

a) Lederroller i profesjonsfelleskapet

b) Analyse i utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om prosjektarbeid i en organisasjonsteoretisk kontekst
  • har god kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
  • kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt
  • kan vurdere prosjektarbeidsformen i sammenheng med andre måter å løse oppgaver på i arbeidslivet
  • forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av følgende to deltemaer:

1. Kartlegging, vurdering ¿ diagnostisering av læringsbarrierer

Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

  • Sakkyndighetsarbeid.
  • Interprofesjonelt samarbeid.

Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

  • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Foreldresamarbeid.

2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

  • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
  • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
  • Samarbeidspartnere ¿ samarbeidende hjelpeinstanser.

Pedagogisk systemarbeid:

  • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
  • Forebygging og tidlig innsats.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er fire arbeidskrav i emnet, knyttet til ulike faser av prosjektet. Alle skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Det første arbeidskravet er individuelt og består av et motivasjonsnotat og søknad om prosjekt. Det andre arbeidskravet er knyttet til oppstartsfasen og er en muntlig presentasjon i gruppe over prosjektets mål og interessenter. Det tredje arbeidskravet er en skriftlig innlevering over milepæler i prosjektet, levert av prosjektgruppa i fellesskap. Det fjerde arbeidskravet er prosjektgruppas sluttrapport som skal oversendes emneansvarlig og oppdragsgiver i prosjektets avslutningsfase. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen består av en individuell semesteroppgave over et selvvalgt, pensumrelatert tema knyttet til det konkrete prosjektet (20.000 til 25.000 tegn med mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.