EPN-V2

BIBV3500 Children, Media and Libraries Course description

Course name in Norwegian
Barn, medier og bibliotek
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

Required preliminary courses

BIB2000, BIB2100

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
  • har innsikt i barns mediebruk
  • har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
  • kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
  • kan analysere og vurdere medier for barn

Generelle ferdigheter

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak i tråd med overordnede mål og strategier

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Mål- og interessentkartlegging (gruppe). Muntlig presentasjon med presentasjonsdokumenter (5-10 minutter).

Arbeidskrav 2: Milepælsplan (gruppe). Skriftlig innlevering, 2-3 sider.

Begge arbeidskravene har som formål å gi kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode, samt å oppøve evnen til å planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt. I tillegg oppøves kompetansen i å være deltaker i en prosjektgruppe.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Course requirements

To oppgaver:

  1. En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort (ca 1 s.) skriftlig rapport innleveres i etterkant.
  2. En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider eller for oppslag. (ca 200-400 ord).

Begge arbeidskrav skal fullføres til fastsatt frist og være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Det gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon av det skriftlige arbeidskravet én gang innen angitt frist.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.