EPN-V2

BIBV3060 Themes in Library, Archives and Museums: An Exploration of Practice Emneplan

Engelsk emnenavn
Themes in Library, Archives and Museums: An Exploration of Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i norsk og norskdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 1, som tar opp litterære emner, og Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 2, som tar opp språklige emner.

Emnet skal gi faglig og didaktisk kunnskap om norsk litteratur, men også om nordiske og andre kulturers fortellinger og litteratur. Sentrale temaer er elevenes utvikling av hermeneutiske tenkemåter og tilnærminger til tekst. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av litteratur i opplæringen, og didaktisk forståelse av litteraturens plass i et tekstsamfunn. Fagfordypningen skal gi utvidet innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om sammensatte tekster i ulike medier, fagtekster og ulike skjønnlitterære sjangre for barn, ungdom og voksne.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Knowledge

The student

  • has knowledge of the pertinent literature and scholarly research concerning the selected theme
  • has familiarity with the related legal and policy documents related to the theme
  • has determined relevant concepts, models and/or theories related to the theme
  • has awareness and understanding of ethical considerations related to the theme
  • has insight to current practices at libraries or other information and culture-disseminating organizations related to the theme

Skills

The student

  • can apply the skills and knowledge from their previous courses in Library and Information Science
  • can search for, synthesize, critically analyze and correctly reference source material(s)
  • can critically assess the connection between theory, policy and practice related to a selected theme within the field of libraries and librarianship or archival studies

General Skills

The student

  • can initiate, organize, carry out and communicate a project
  • can plan, write and complete a project report to an academic standard
  • can communicate professionally and coordinate with professionals in the field

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1) Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:

  • En faglig fremstilling av et selvstendig valgt tema knyttet til pensum og perspektiver i emnet. Framlegget utformes som en kort forelesning der sentrale innsikter settes inn i en litteraturdidaktisk sammenheng og presenteres for medstudenter. Framlegget skal ha et omfang på 20 minutter.
  • Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.

2) Innleveringer i forbindelse med veiledning på fagartikkel (eksamen):

·;;;;;;;; Problemstilling til fagartikkelen

·;;;;;;;; Notat på 1000 ord +/- 10% før veiledning. Samme målform som fagartikkelen (nynorsk).

Vurdering og eksamen

En individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnets område, på 4500 ord +/-10 %. Målform på fagartikkel er nynorsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.