Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3040 Digital media and culture Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital media and culture
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course offers a case- and discussion-based approach to the current digital media landscape. In the course, we read and discuss academic articles and books on digital media and culture and debate critical issues in digital media, ranging from social media to streaming to theories of digitalization and data. The course has three parts: Culture and entertainment, Communication and power, and Digitalization and data. For each part, an introductory lecture will be given. An introductory lecture will also be provided. All other class activities are based on student participation. The instructor will provide cases for discussion. Students will, individually and in groups, be tasked with presenting and discussing texts from the curriculum.
Case discussions will deal critically with issues such as the political impact of social media, the sustainability of streaming services, the power of digital communication platforms, datafication and the power of metrics, and the characteristics of digitalization.
The teaching language is in English
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of central topics of debate within digital media and culture
- has knowledge of how scholars of digital media observe and analyze digital media and culture
- has knowledge of theories of communication, power, digitalization and datafication
- has an understanding of how digital media influences culture and politics
Skills
The student
- is able to partake in discussions on digital media and culture
- is able to give oral presentations in class
- is able to provide summaries and interpretations of complex academic texts
General competences
The student
- is able to reflect critically on social, political and economic issues arising from digital media
- is able to partake in discussions on digital media and culture
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet skal gi studentene kunnskaper om noen grunnleggende emner i fluidmekanikk og massetransport, samt gode ferdigheter i beregning av strømningstekniske problem koblet til varme- og massetransport. For å løse realistiske problemstillinger må numeriske metoder (datamaskiner) benyttes. Emnet gir en innføring i numeriske metoder for naturvitenskaplige fag, og fokuserer spesielt på numerisk løsning av koblede varme- og strømningstekniske problemer inkludert massetransport.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike typer strømning og deres egenskaper
- kontinuitetslikningen
- energiligninger for mekanisk og termisk energi, med tilhørende tapsledd
- Navier-Stokes ligninger for beregning av hastighetsfelt
- sentrale begrep for laminært grenselag, turbulent strømning og turbulensmodellering
- sentrale begreper og sammenhenger for beregning av massetransport
- numerisk løsning av differensiallikninger basert på Finite Volume metoden
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektoralgebraiske uttrykk som curl og divergens
- gjøre enkle beregninger ved Eulers likning
- beregne strømfunksjoner i ulike strømninger
- utføre dimensjonsanalyse for et gitt problem som involverer væskestrøm, varmeoverføring og masseoverføring
- beregne trykktap og massestrømmer for isoterm strømning
- beregne konsentrasjonsfelt for komponenter i en blanding av flere stoffer
- løse enkle diffusjons- og adveksjonsproblemer (f.eks. varmetransport) ved å lage egne programkoder med et egnet programmeringsspråk (MATLAB)
- bruke kommersiell programvare for løsning av CFD (Computational Fluid Dynamics) problemer (STAR-CCM+)
Generell kompetanse
Studenten kan
- for et gitt problem analysere om en numerisk eller analytisk løsningsmetode er hensiktsmessig
- løse sammensatte problem ved å kombinere termodynamikk, varme- og massetransport og strømningsteknikk
- kommunisere med naturvitere om temaer knyttet til termodynamikk, varme- og massetransport
- kommunisere godt med spesialister innen CFD-simuleringer
Vurdering og eksamen
Forelesninger, dataøvinger og regneøvinger.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Individuell innlevering av fire øvinger (inkludert data programmering øvinger/CFD-simuleringer) knyttet til forelesninger
Formålet med arbeidskravene er å stimulere til jevn innsats underveis i semesteret og hjelpe studentene til å nå kravene til ferdighet og kompetanse.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Sensorordning
The examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the exams. The grades given for this sample provide a basis for internal examiners who will be grading the other exams.