EPN-V2

BIBV3030 Shared reading Emneplan

Engelsk emnenavn
Shared reading
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg litteratur i et formidlingsperspektiv. Med utgangspunkt i folkebibliotekets mandat om å formidle kvalitet, allsidighet og aktualitet leses og diskuteres et utvalg tekster fra ulike sjangre og av ulik karakter. Det legges vekt på å synliggjøre forskjellige lesemåter og tilnærminger

Emnet arbeider med tekstene i lys av deres tilblivelse og utfra hvordan de brukes og anvendes. En profesjonell formidling krever at bibliotekaren har forståelse og respekt både for hvor tekstene kommer fra, og for at leseopplevelsen og litteraturens funksjoner varierer med tid, sted, kultur og livsfase.

Gjennom forelesninger, seminarer og praktiske formidlingsoppgaver (primært mot voksne), øves studentene i å kunne lese litteratur kritisk og med øye for hvordan andre kan oppleve og forstå de samme tekstene annerledes.

Studentene øves i å se kvalitet og verdi på tvers av egen smak, bevisstgjøre seg sine egne preferanser, og utvikles som lesere og formidlere.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god innsikt i og forståelse for et bredt utvalg litterære verk
  • har utvidet kunnskap om ulike formidlingspraksiser
  • har kunnskap om hvordan litteratur kan leses, anvendes og formidles på forskjellige måter

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle litteratur til ulike målgrupper
  • kan reflektere over styrker, svakheter og potensiale i egen og andres formidling
  • kan redegjøre for ulike måter å lese og forstå tekster på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan foreta kritiske og sammenlignende vurderinger
  • kan utøve faglig begrunna skjønnsmessige vurderinger

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester. Undervisningen er campusbasert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave på 25 til 30 minutter pluss 15 minutter diskusjon internt ved utdanningen. Oppgaven løses i gruppe på 4 - 6 personer. Målgruppen er medstudentene.
  • Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement (ikke utstilling) på et bibliotek eller en annen (fysisk eller digital) arena, i gruppe. Arrangementet skal ha et omfang som tilsier at dette er et selvstendig arrangement - anslagsvis 30- 45 minutter. Men dette vil avhenge av formidlingskontekst. Det skal skrives en felles rapport fra arrangementet på ca. 3 sider. Oppgaven løes i gruppe på 4 - 6 personer.
  • Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive en bokomtale, bokmelding eller kritikk (på ca 1000 ord) av en av pensumtekstene.

Formålet med arbeidskravene er å øve studentenes praktisk ferdigheter.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksaminering i ca. 20 - 25 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.