Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3020 Skole- og undervisningsbibliotek Emneplan
- Engelsk emnenavn
- School and educational libraries
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
- har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
- har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
- har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
- har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
- har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer
Ferdigheter
Studenten
- behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
- kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
- kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium. Emnet er campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av et faglig tema for medstudenter (5-10 minutter)
- Arbeidskrav 2: Prosjektarbeid (3-4 sider) med hverandrevurdering.
- Arbeidskrav 3: Lage en digital veildning-/opplæringsvideo (2-4 minutt) for en gitt målgruppe.
Formålet med arbeidskravet er at studenten skal få reflektere over gjennomgått teori og øve på å anvende dette på konkrete problemstillinger i skolebibliotek.
Arbeidskravene løses i grupper. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og problemstilling skal godkjennes av faglærer. Problemstilling skal ikke være det samme som arbeidskrav 2.
Omfanget skal ligge mellom 18000-20000 tegn. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av prosjektoppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.