EPN

BIBV3010 Universell utforming Emneplan

Engelsk emnenavn
Universal design
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap / Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønn, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet. Lovverket for universitet og høgskoler, som også omfatter bibliotekene, krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Dermed må både bibliotekarer og arkivarer forholde seg til brukermangfold samt ha en forståelse av hvordan man skal utforme produkter og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå?  Formålet med emnet er å gjøre studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskaper om universell utforming og formålet bak konseptet
  • har en forståelse for forskjellen mellom universell utforming og tilgjengelighet
  • har kunnskaper om hvordan brukermangfold og brukeres behov er en forutsetning for å utforme inkluderende IKT-tjenester generelt samt bibliotek og arkiv spesielt
  • har kunnskap om relevante konvensjoner, lovverk og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten 

  • kan gjennomføre brukeranalyser
  • kan evaluere om produkter og tjenester er universelt utformet

Generell kompetanse

Studenten

  • er oppmerksom på brukermangfold og potensielle barrierer for likeverdig deltakelse i samfunnet
  • forstår relevant lovverk og tiltak for å utvikle et mer inkluderende samfunn

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har ett arbeidskrav i form av en muntlig presentasjon (ca. 10 minutter) i små grupper på 3-4 studenter. Hver student presenterer en akademisk artikkel innen en selvvalgt brukergruppe.

Arbeidskravet må være gjennomført innen fastlagt frist for å adgang til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en individuell skriftlig semesteroppgave om en selvvalgt brukergruppe (Maks. 40000 tegn med mellomrom, skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Problemstillingen for oppgaven skal godkjennes av faglærer.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.