Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3010 Universell utforming Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Universal design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønn, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet. Lovverket for universitet og høgskoler, som også omfatter bibliotekene, krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Dermed må både bibliotekarer og arkivarer forholde seg til brukermangfold samt ha en forståelse av hvordan man skal utforme produkter og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gjøre studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskaper om universell utforming og formålet bak konseptet
- har en forståelse for forskjellen mellom universell utforming og tilgjengelighet
- har kunnskaper om hvordan brukermangfold og brukeres behov er en forutsetning for å utforme inkluderende IKT-tjenester generelt samt bibliotek og arkiv spesielt
- har kunnskap om relevante konvensjoner, lovverk og retningslinjer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre brukeranalyser
- kan evaluere om produkter og tjenester er universelt utformet
Generell kompetanse
Studenten
- er oppmerksom på brukermangfold og potensielle barrierer for likeverdig deltakelse i samfunnet
- forstår relevant lovverk og tiltak for å utvikle et mer inkluderende samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
- kjennskap til prosessene og utfordringene rundt konvertering og migrasjon av digital informasjon
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer
Ferdigheter
Studenten kan
- utforme strategier for migrering av digital informasjon
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
Studenten
- kan følge og resonere om videre fagligutvikling i bevaring- og uttrekkspraksis
- har innsikt i rollen XML teknologi spiller i uttrekk
Vurdering og eksamen
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, datalaborasjoner, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe med et omfang på 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.