Programplaner og emneplaner - Student
BIBPRAK2 Undersøkelsesmetoder i teori og praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods - Theory and Practice
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills, and general competence).
Knowledge
The candidate:
- is at the forefront of knowledge for analysing how societal institutions, forms of organization, and infrastructures influence sustainability practices
- can contribute to the development of novel and cross-cutting sustainability methods in their own profession
Skills
The candidate:
- can formulate questions, plan and carry out research on sustainability issues related to their professions
- can engage in discussions of how sustainable practices can be facilitated at institutional, organizational and infrastructural levels
- can challenge established knowledge in their own professions and identify critical success factors for sustainable transformation
General competence
The candidate:
- can adopt a societal perspective on sustainability challenges in society at large and within their own professions
- can contribute with new, advanced knowledge and insights on sustainability transformations
- can communicate sustainability research and development work to society as well as through recognized academic channels such as scientific workshops, conferences and journals
-
Forkunnskapskrav
Lectures, workshops, seminars.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i typiske trekk ved profesjonsforskningen
- har innsikt i bibliotek- og informasjonsvitenskapen som forskningsfelt
- har innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering
- har innsikt i kvantitative og kvalitative samfunnsfaglige metoder.
- har, gjennom et feltarbeid, opparbeidet seg kjennskap til hvilke formål slike metoder kan tjene i profesjonsfeltet.
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser innenfor praksisfeltet.
- kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Individual essay (4000-5000 words). The essay will discuss the most important theoretical aspects from the syllabus, with relevance for the candidate’s PhD project. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a revised essay within a given time-period.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
5 ukers feltarbeid.
For å sikre bredest mulig erfaring, skal feltarbeidet gjennomføres på et annet praksissted enn 1. året, og studentene kan ikke ha praksis der de er/har vært i et ansettelsesforhold.
Feltarbeid skal i denne sammenhengen forstås som arbeid gjort for å innhente kunnskap gjennom erfaring. Feltarbeidet er delt i to likeverdige deler. I 50 % av tiden skal studentene utføre bibliotekfaglige oppgaver i regi av praksisstedet. I resten av tiden skal de innhente og analysere empiriske data for å belyse en problemstilling av faglig interesse for praksisstedet. Bibliotekarutdanningen er behjelpelig med forslag til undersøkelser og gir studentene individuell veiledning i problemformulering og valg av metode. Datainnsamling, analyse og rapportskriving utgjør studentenes eksamen og skjer på selvstendig grunnlag.
Feltarbeidet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Assessment is pass/ fail.
-
Hjelpemidler ved eksamen
The final essay is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment of the essay is based on the learning outcomes for the course.
-
Vurderingsuttrykk
Sveinung Legard
Gavin McCrory
-
Sensorordning
The course is primarily for PhD candidates. Unfilled places may be opened to applicants with a relevant Master’s degree or equivalent. Applicants must submit a summary (approximately one A4- sized page) containing information on their PhD project. The summary must be submitted before the deadline for Applications.