Programplaner og emneplaner - Student
BIB3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studentene skal:
Kunnskap
Studenten kan
- forstå problemløsning ved hjelp av programmering
- forstå prinsippene for objektorientert programmering
- ha overordnet kunnskap om generelle egenskaper til grunnleggende programmeringsspråk, som programflyt, løkker og valg.
- ha grunnleggende kjennskap til Python-programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, klasser, objekter, moduler og vektoriserte beregninger
Ferdigheter
Studenten kan
- skrive oversiktlige og lesbare programmer
- dele opp et større problem i flytdiagrammer
- kunne lage løsninger på mindre, virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, grafikk (plot, animasjoner) og lagring/lesing av data fra disk
- kunne konstruere, finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres programmer, feilsøke og endre disse
- kunne utvikle enkle tester for å verifisere at dataprogrammer fungerer som de skal
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne bruke IKT verktøy til å løse relevante problemstillinger innen maskin, elektronikk og kjemiingeniørfag.
- kjenne til grunnleggende oppbygging av relevante programmer
- kjenne til sårbarhets og sikkerhetsaspekter ved IKT arbeid
Innhold
I bacheloroppgaven anvender studenten teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studentene velger selv tema for oppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Innlevering av 2 programmeringsprosjekter.
Vurdering og eksamen
There will be five problem sets. Problem sets may be submitted individually or in groups of up to four students. All the assignments must be approved before a student can take the final exam. If the assignments are not approved, the student will be given one opportunity to submit a new or improved version. Further information regarding submission and due dates will be provided during the semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beregne enkle likestrøms- og vekselstrømskretser
- kan gjøre rede for elektriske og magnetiske felt
- kan analysere transiente forhold i RL eller RC-kretser
- kan bruke en operasjonsforsterker i inverterende og ikke inverterende kretsløsning
- kan lage enkle passive filtre av 1. orden
- kan tegne bodediagram av seriekobling av 1. ordens filtre
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende instrumenter som voltmeter, amperemeter og oscilloskop
- kan konstruere kretser etter skjema og feilsøke disse
- kan gjøre rede for hvordan en kretsløsning virker
- kan bruke leverandørmanualer og datablad for komponenter
Generelle kompetanse
Studenten
- kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
- kan drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen temaet elektriske kretser
- kan gjøre rede for den historiske utviklingen innen fagområdet elektrisitet
Sensorordning
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Fem laboratorieøvinger med tilstedeværelse.