Programplaner og emneplaner - Student
BIB3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2201, BIB2300
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å utarbeide en presis og avgrenset problemstilling
- er i stand til å innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- kan anvende relevant teori på eget materiale
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Content
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
- har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
- har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
- har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
- har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
- kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
- kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
- kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
- kan designe et forskningsprosjekt
- kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger
Teaching and learning methods
Arbeidsform for emnet er veiledning og eventuelt oppgaveseminar. Det er en presentasjon tidlig i høstsemesteret av mulige temaer og hvilke krav som stilles til oppgaven.
Course requirements
Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om kontaktet veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist. For å velge tema innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning eller Litteratur- og kulturformidling, må man ha det respektive emnet som 3. års fordypningsemne.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Vurderingsformen er en bacheloroppgave. Oppgavens omfang er på 25 -45 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Emnet introduserer forskningsprosessen, praksiser for vitenskapelig publisering og grunnleggende perspektiver på vitenskapelige metoder. Emnet gir studentene innsikt i teoretiske og metodiske verktøy, slik at de både i det videre studieløpet og senere kan bidra til å beskrive og utvikle praksisfeltet ved å gjennomføre undersøkelser av ulikt omfang. Samtidig utgjør vitenskapelig produsert kunnskap vesentlige deler av innholdet i alle typer bibliotek. Emnet skal derfor også gjøre studentene i stand til å forstå, vurdere og formidle vitenskapelige tekster. Studentene skal opparbeide seg innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering, slik at de etter endt studieløp har et grunnlag for å bistå studenter og forskere i deres arbeid. Emnet gir et overordnet perspektiv på temaer som åpen vitenskap, bibliometri, publiseringsindikatorer og akademias profesjoner og disipliner.
Undervisningsspråk er norsk.
Examiners
Ingen forkunnskapskrav.