Programplaner og emneplaner - Student
BIB3420 Barn og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's materials
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
The student must have been admitted to the study programme.
-
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can critically assess the effects, adverse effects and use of pharmaceuticals in the prevention and treatment of various diseases in a patient-centred manner
- can analyse problems relating to medicine administration, clinical pharmacy and other pharmaceutical services
- can discuss the causes of pharmaceutical variability in advanced pharmaceutical treatment at the individual and group levels
- can critically assess requirements for data collection and documentation of clinical studies of pharmaceuticals
- can assess pharmaceutical issues related to the administration of pharmaceuticals in intravenously
- can discuss the importance of how variations in health literacy influence different patients’ and user groups’ coping with disease, mastery and self-care
- can discuss the importance of the relationship between health economic principles and rational use of pharmaceuticals from an individual and societal perspective
- can analyse and discuss leadership and various leadership roles in pharmaceutical enterprises
Skills
The student
- can follow up patients using advanced pharmaceutical treatment at the individual and group levels for optimal pharmacotherapy
- can identify the causes of variability in pharmacokinetics and pharmacodynamics and propose solutions to advanced pharmacotherapy
- can elucidate issues related to advanced pharmacotherapy in special patient groups such as children, pregnant/breastfeeding women and elderly people
- can contribute advice on medicine administration and apply advanced pharmacotherapy in cooperation with health personnel, next of kin and patients
- can critically evaluate advanced pharmaceutical services that contribute to optimal pharmacotherapy and patient safety
- can analyse and take a critical approach to international research literature and different sources of information, and use them to formulate professional arguments in an independent manner
- can apply key statistical and epidemiological methods
General competence
The student
- can evaluate and communicate pharmacy issues, analyses, research results and conclusions to other health personnel in a structured manner
- can communicate evidence-based knowledge to health personnel, pharmaceutical users and the general public
- can contribute to optimal pharmaceutical treatment for individual patients and groups of patients through interdisciplinary cooperation
- can contribute to interprofessional cooperation on new and innovative treatment options
- can apply their knowledge and skills in professional management
- can contribute to developing the field of pharmacy and the role of pharmacists in society and in international collaborations
-
Læringsutbytte
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- A minimum of 90 percent attendance at compulsory teaching activities
- Presentation of two case assignments in groups of 4-5 students
-
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Høst
- Planlegge og gjennomføre et faglig møte i egen barnehage med tema digital danning eller digital kompetanse. Tidsrammen på det faglige møtet skal være på minimum 45 minutter.
- Refleksjonsnotat på bakgrunn av det faglige møtet i barnehagen. Omfang 1200 ord +/- 10 %.
Vår
- Presentasjon i form av en «mini-konferanse». Studentene søker kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med dette temaet. Dette kan være en power-pointpresentasjon, podcast eller annen form for formidling. Ved muntlig presentasjonsform skal tidsrammen være på om lag 15 minutter. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på mellom 2800 -3500 ord. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og trekkes fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
De obligatoriske aktivitetene vil være gjenstand for diskusjon, refleksjon og arbeid i både læringsgrupper og undervisning.
Høst
- Kartlegging av digitale verktøy i egen barnehage, eierskap, utstyr og bruk
- Kartlegge personalets digitale praksis i egen barnehage
Vår
- Utforske barns digitale erfaringer og introdusere en ny digital aktivitet som kan stimulere til lek og læring
- Kritisk refleksjon i egen personalgruppe som tematiserer personalets digitale dømmekraft
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for videreutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og arbeid med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn to undervisningsdager, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Grade scale A-F
-
Vurdering og eksamen
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
-
Hjelpemidler ved eksamen
None.
-
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
-
Sensorordning
An external examiner contributes to preparing assignments and assessment criteria. All papers will be assessed by two examiners, one of whom must be external.