EPN-V2

BIB3400 Databehandling og -analyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Data curation and analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Grades are awarded on the basis of pass or fail.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
  • har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data

Ferdigheter

Studenten

  • kan grunnleggende programmering
  • behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
  • har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium. Emnet er campusbasert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:

  • Arbeidskrav 1: En individuell programmeringsoppgave som dekker de grunnleggende komponentene av et dataprogram. Programmet leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 1-2 sider.
  • Arbeidskrav 2: Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen på ca. 2 sider.
  • Arbeidskrav 3: Fysisk deltagelse på to-dagers seminar (to timers varighet hver av dagene). Seminaret er ment å forberede studentene på gjennomføring av gruppeeksamen, og forutsetter at eksamensgruppene er dannet til da. Seminaret går ut på å løse en konkret oppgave i gruppe (dag 1) samt å presenterer løsningen og veien til den i plenum (dag 2).

Formålet med arbeidskravene er å utvikle ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

Arbeidskravene 1 og 2 må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeidskrav 3 må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær må studenten levere et skriftelig arbeid som alternativ, etter nærmere beskrivelse.

Vurdering og eksamen

Work and teaching methods consist of lectures, small group work and discussions, self-study, and practical exercises. The outcomes of the small group sessions are presented and discussed in plenary. Parallel sessions offer, teaching and small group work in critical assessment of included studies, analysis, and the quality of evidence within systematic reviews of qualitative or quantitative studies

Hjelpemidler ved eksamen

None

Vurderingsuttrykk

Each candidate must plan and write a protocol for a systematic review or qualitative evidence synthesis based on a research question of their choice. The protocol must consist of all the elements of a systematic review, and be submitted no more than 6 months after the first day of the course.

Sensorordning

All