EPN-V2

BIB3250 Research og analytisk referansearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and analytical referance work
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Det vil i god tid før hver enkelt gjennomføring av emnene, bli presisert mer omkring innhold, omfang og rammer knyttet til dette. Det vil være ulike former knyttet til både skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.

Forkunnskapskrav

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

;

Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger under det enkelte emnet. Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.

;

Studenter som kun tar enkeltemner, vil etter endt emne kunne hente ut resultater i Vitnemålsportalen. Studenter som fullfører hele masterstudiet, vil på samme måte få vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlag for graden i Vitnemålsportalen.

Læringsutbytte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner prinsippene for systematiske søk
  • kjenner bibliotekarens rolle i kunnskapsproduksjonen
  • har kunnskap om vitenskapelig publisering
  • har kunnskap om bibliometri
  • kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
  • kan veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
  • kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering
  • kan anvende enkle bibliometriske metoder og verktøy

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravet er en prosjektoppgave innen fagets emner. Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og det må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen. Oppgaven skal presenteres for medstudenter og faglærere.

Arbeidskravet skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Hvis arbeidskravet ikke godkjennes, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Vurderingsordningen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Heidi Kristin Olsen