EPN-V2

BIB3240 Klassifikasjons- og indekseringsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of classification and indexing
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Klassifikasjons- og indekseringsteori gir kunnskap om automatiske metoder for indeksering og gjenfinning. I tillegg til arbeid med indeksering av fagtekster gis det innføringer i indeksering av skjønnlitteratur, film, lyd og bilder. Kunnskapen om emnesystemer utfylles med ontologier.

Forkunnskapskrav

BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har utdypet og utvidet kunnskap om og forståelse for kunnskapsorganisatoriske emner som er behandlet tidligere i studiet
  • kjenner prinsipper og metoder for automatisk indeksering og gjenfinning
  • kjenner løsninger for indeksering og gjenfinning i skjønnlitteratur og ikke-tekstlig materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, modeller og hjelpemidler i arbeid med oppbygging, bruk og evaluering av gjenfinningssystemer
  • kan analysere og evaluere hvordan systemer bygget på ulike indekseringsmetoder fungerer sammen og hver for seg
  • kan gjenkjenne og vurdere ulike indekseringsmåter og systemer for emnerepresentasjon, inkludert ontologier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny praksis i bibliotekene, og andre institutsjoner og systemer som benytter seg av klassifikasjon, indkesering eller andre former for kunnskapsorganisering
  • kan se på klassifikasjon og indeksering i en større sammenheng

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er et tredelt arbeidskrav som løses individuelt eller i gruppe. Alle tre deler leveres til fastsatte frister og godkjennes samlet av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Tekstene skal utgjøre mellom 8.000 og 12.000 tegn, inkludert mellomrom, for en individuell innlevering. Rammen økes med 4.000 tegn for hvert ekstra gruppemedlem. Ved ikke godkjent arbeidskrav, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Vurderingsordningen er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

I emnet gis en bred innføring i informasjonssystemets historikk, grunnleggende prinsipper og bestanddeler.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
  • har grunnleggende kunnskaper om hvordan informasjons- og biblioteksystemer brukes og fungerer
  • har grunnleggende kunnskaper om teorigrunnlaget for informasjon, data og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata
  • har grunnleggende kunnskaper om datamodellering og databaseteori
  • har grunnleggende kunnskaper om markeringsspråk for å beskrive og strukturere digital informasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
  • kan modellere relasjonsdatabaser
  • kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
  • kan gjennomføre enkle operasjoner i et biblioteksystem
  • kan utføre enkle informasjons- og litteratursøk