EPN-V2

BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan

Engelsk emnenavn
Literature and reading
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Anbefalte forkunnskaper

Å være engelsklærer:

  • Språklæringsteorier, strategier og metoder
  • Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • Engelsk i Norge og verden
  • Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
  • Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • Innføring i engelsk språk og struktur
  • Innføring i tekst og kultur
  • Vurdering av og for læring
  • Engelsklæreren som språkmodell

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Emnet er basert på seminarer som innebærer forberedelse og gjennomføring. Studentene får gjennom aktiv deltagelse praktisk øvelse ved å velge ut litteratur og å lede lesegrupper. Fortløpende diskuteres relevante praktiske, teoretiske og prinsipielle spørsmål. Undervisning er campusbasert.

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal planlegge, gjennomføre og lede to eksterne sesjoner Shared reading.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Det er i tillegg obligatorisk deltagelse på emnet. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse i det oppsatte undervisningsopplegget. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Formålet med arbeidskravene er å øve studentenes praktisk ferdigheter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.