Programplaner og emneplaner - Student
BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literature and reading
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg litteratur i et formidlingsperspektiv. Med utgangspunkt i folkebibliotekets mandat om å formidle kvalitet, allsidighet og aktualitet leses og diskuteres et utvalg tekster fra ulike sjangre og av ulik karakter. Det legges vekt på å synliggjøre forskjellige lesemåter og tilnærminger
Emnet arbeider med tekstene i lys av deres tilblivelse og utfra hvordan de brukes og anvendes. En profesjonell formidling krever at bibliotekaren har forståelse og respekt både for hvor tekstene kommer fra, og for at leseopplevelsen og litteraturens funksjoner varierer med tid, sted, kultur og livsfase.
Gjennom forelesninger, seminarer og praktiske formidlingsoppgaver (primært mot voksne), øves studentene i å kunne lese litteratur kritisk og med øye for hvordan andre kan oppleve og forstå de samme tekstene annerledes.
Studentene øves i å se kvalitet og verdi på tvers av egen smak, bevisstgjøre seg sine egne preferanser, og utvikles som lesere og formidlere.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
BIB2710 Kultur- og litteraturformidling
Forkunnskapskrav
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Hver student, eller to studenter sammen, skal gjøre avtale om, og gjennomføre en lesestund med barn (opp til 12 år), og innlevere et rapporteringsskjema fra dette arbeidet.
- Arbeidskrav 2: Hver student skal skrive en anmeldelse av ei bok, en film eller et spill. Omfang: ca. 1 side.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal gruppevis arbeide med et utvalg medier innenfor en sjanger eller et tema, og utforme et formidlingsopplegg til bruk i bibliotek, skole eller barnehage. Tema eller sjanger skal godkjennes av faglærer. Opplegget skal presenteres for de andre studentene, og en dokumentasjonsrapport skal leveres inn. Omfang: Ca. 3-4 sider, litteraturliste kommer i tillegg.
Formålet med arbeidskravene er å gi erfaring med å analysere og vurdere medier for barn, og å formidle til barn. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er en en muntlig eksamen med varighet på 20-25 minutter.
Arbeids- og undervisningsformer
Kandidaten har anledning til å ta med sine godkjente arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave på 25 til 30 minutter pluss 15 minutter diskusjon internt ved utdanningen. Oppgaven løses i gruppe på 4 - 6 personer. Målgruppen er medstudentene.
- Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement (ikke utstilling) på et bibliotek eller en annen (fysisk eller digital) arena, i gruppe. Arrangementet skal ha et omfang som tilsier at dette er et selvstendig arrangement - anslagsvis 30- 45 minutter. Men dette vil avhenge av formidlingskontekst. Det skal skrives en felles rapport fra arrangementet på ca. 3 sider. Oppgaven løes i gruppe på 4 - 6 personer.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive en bokomtale, bokmelding eller kritikk (på ca 1000 ord) av en av pensumtekstene.
Formålet med arbeidskravene er å øve studentenes praktisk ferdigheter.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Alle kandidatene ved muntlig eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.