Programplaner og emneplaner - Student
BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Metadata in libraries
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Anbefalte forkunnskaper
BIB2700 Brukere og systeminteraksjon
Forkunnskapskrav
- 10 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- 3 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK1410, SYKP1410 og SYKD1410 er fullt overlappende.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
- har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
- har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
- har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
- har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
- har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid. Emnet er campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.
- Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
- Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
- Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
- Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.
Formålet med arbeidskravene er å gi treningi å opprette og vurdere ulike typer metadata. Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.