Programplaner og emneplaner - Student
BIB2710 Kultur- og litteraturformidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Promotion of literature and culture
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på biblioteket som institusjonell ramme. For å lykkes med formidling må formidleren tilpasse og bringe videre materialet på en måte som svarer til brukeres behov, interesser og forutsetninger. Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale og de som formidlingen skal nå, og trenger derfor kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.
Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og bruk. Tekster av alle slag leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det.
En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv). En av formidlerens oppgaver er å aktualisere eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene blir oppfattet som relevante og viktige.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1530 Formidling og læring.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper
- skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek
- skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode
Ferdigheter
Studenten
- kan drive formidling både muntlig og skriftlig
- kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen
- aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. Undervising er hovedsakelig campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Hver student skal lage en digital bokpresentasjon som inkluderer en lydfil med ca. 5 minutters varighet.
- Arbeidskrav 2: Studentene skal gruppevis lage en film eller annen digital presentasjon med ca. 5 minutters varighet der de formidler et verk fra 2000-tallet innen et selvvalgt medium.
- Arbeidskrav 3: Hver student skal skrive en tekst (på maks 1000 ord) der studenten formidler et eldre eller klassisk litterært verk til et allment publikum.
De tre arbeidskravene skal lede til sentrale læringsutbytter beskrevet ovenfor: Å drive formidling på grunnlag av både selvstendige vurderinger og diskusjon i grupper, og å aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for ta eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8-10 trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen
Ferdighet
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8-10 trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan vurder, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte relevant innhold innenfor IKT og medieproduksjon tilpasset ungdomstrinnet
- kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe. Faggrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Studenten skal ta utgangspunkt i 10 dagers praksis fra ungdomsskolen og utarbeide en undervisningsøvelse som er tilpasset den skolen de har hatt praksis på. Studenten skal også reflektere over praksis fra ungdomsskolen knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av emneansvarlig. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i mangfold, ungdomskultur og utdanning rettet mot ungdomstrinnet, og benytte relevant teori knyttet til temaet. .
Arbeidskrav 2
Med utgangspunkt i yrkesfaglig praksis skal studenten analysere yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Studenten skal knytte dette til tilegnet kompetanse gjennom ulike læringsaktiviteter i emnet og hvordan denne kompetansen kan anvendes som yrkesfaglærer. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av emneansvarlig. Omfang: 2000 ord pr. dokumentasjon +/- 10%, + bilder/film mm. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studiet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Sensorordning
Individuell praktisk - muntlig.
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb