EPN-V2

BIB2700 Users and system interaction Course description

Course name in Norwegian
Brukere og systeminteraksjon
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Ingen hjelpemidler tillatt.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Teaching and learning methods

Målgruppe

Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse.

Course requirements

Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:

Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.

Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.

IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.

Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.

  1. Digital kompetanse i undervisning og læring
  2. Sammensatte tekster
  3. Koding og digital tallbehandling
  4. Sosiale medier og digitale læringsressurser

Assessment

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.