Programplaner og emneplaner - Student
BIB2610 Praktisk prosjektstyring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project management in practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode og praktiske ferdigheter i gjennomføring av prosjekter, som for eksempel arrangement. Som en sentral del av emnet, skal studentene gjennomføre et konkret prosjekt i gruppe, gjerne i samarbeid med en ekstern aktør. Gjennom prosjektet får de både erfaring med praktisk prosjektstyring og samskapingserfaring.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode
- har grunnleggende kunnskaper om teamarbeid og roller i team
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
- kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt
- forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid
- kan bruke prosjektstyringsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i prosjektgruppe
- har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger og kan reflektere kritisk rundt disse
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. Undervising er hovedsakelig campusbasert.
Prosjektstyringsverktøy av typen Teams (Planner), Slack, Trello, e.l. skal benyttes.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Mål- og interessentkartlegging (gruppe). Muntlig presentasjon med presentasjonsdokumenter (5-10 minutter).
Arbeidskrav 2: Milepælsplan (gruppe). Skriftlig innlevering, 2-3 sider.
Begge arbeidskravene har som formål å gi kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode, samt å oppøve evnen til å planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt. I tillegg oppøves kompetansen i å være deltaker i en prosjektgruppe.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler:
- En skriftlig sluttrapport på 3-4 sider som dokumenterer gjennomført prosjekt. Rapporten utarbeides og leveres av prosjektgruppa som har jobbet sammen gjennom semesteret.
- Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat på 2-3 sider som gir studenten mulighet til å kommentere gjennomføringen av prosjektet og sette arbeidskravene inn i en prosjektfaglig sammenheng.
De to delene teller 50% av den samlede vurderingen. For bestått eksamen må begge deler bestås. Utsatt eksamen/ny prøve tas i den/de delen(e) av eksamen som ikke er bestått.En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av sluttrapport/refleksjonsnotat til sensur én gang.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet gir innsikt i den faglige litteraturen om samarbeid og ledelse av samarbeid, både innenfor offentlig sektor og mellom offentlig sektor og andre samfunnsaktører. Ledelse av organisert samarbeid blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng der studentene presenteres for litteratur som diskuterer samarbeid og ledelse i ulike sammenhenger. Emnet tar opp samarbeid om utforming og iverksetting av offentlig politikk, innovasjon i offentlig sektor og samskaping i ofentlig tjenesteproduksjon. Emnet tar videre opp utfordringer ved samarbeid på tvers av forvaltningsnivå og -sektorer, og mellom offentlig, privat og frivillig sektor. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring i en samarbeidskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
- inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
- inngående kunnskap om betingelser for sam-skaping og samarbeidsdreven innovasjon i offentlig sektor
- inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
- vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
- vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer