Programplaner og emneplaner - Student
BIB2600 Vitenskapelig kommunikasjon og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Scholarly communication and methods of science
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.
I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrenset til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- ulike prototypingsteknikker
- brukersentrert design
- utforsking gjennom design (Research through Design)
- skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
- generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
- teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
- verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)
Ferdigheter
Studentene skal
- kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
- kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
- kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
- kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
- kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
- kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, kognitiv gjennomgang)
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
- teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
- kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, laboratorieøvinger, prosjektarbeid og oppgaver. Gruppeforelesninger basert på digitale ingeniørverktøy, forelesninger og laboratoriearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende emner er obligatoriske og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
4 av 6 obligatoriske praktiske aktiviteter må gjennomføres:
• 3D-printer
• Dreiebenk
• CAM (må tas før CNC)
• CNC (CAM må komme først)
• Sveising
• Målelaboratorium
Vurdering og eksamen
Eksamen er delt i tre deler:
- En times individuell flervalgsskoleeksamen under tilsyn (25 %),
- En individuell mappe av tekniske tegninger (25%),
- Et gruppeprosjekt av 3-6 studenter som tilsvarer et arbeid på ca 100 timer per student (50 %)
Eksamensresultatet kan påklages.
Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Ved kontinuasjonseksamen eller omlagt eksamen kan det i stedet benyttes muntlig eksamen. Ved bruk av muntlig eksamen kan ikke eksamensresultatet påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
På individuell flervalgsskoleeksamen: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst, og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
I mappe og gruppearbeid er alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Not relevant
Sensorordning
En intern sensor. Det benyttes jevnlig eksterne sensorer.
Emneansvarlig
Sam Woodford