Programplaner og emneplaner - Student
BIB2500 Brukere og systeminteraksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Users and System Interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med behovet. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.
Forkunnskapskrav
Emnet tar opp bibliotekarprofesjonens rolle og samfunnsoppdrag i et historisk og aktuelt perspektiv, og legger vekt på utfordringer og muligheter for biblioteksektoren innenfor en skiftende teknologisk, økonomisk, politisk og regulativ kontekst.
Læringsutbytte
BIB1400 og BIB1200 må være bestått før studentene kan gjennomføre praksisperioden og avlegge eksamen i emnet.
Innhold
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle i et historisk og aktuelt perspektiv
- har kunnskap om overordnet kultur-, utdannings- og forskningspolitikk og hvordan statlig og kommunal styring påvirker utviklingen av offentlige bibliotektjenester
- har innsikt i hvordan nye teknologier påvirker bokmarkedet generelt og biblioteket spesielt
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere bibliotekarprofesjonens rolle og samfunnsoppdrag i et historisk og aktuelt perspektiv, inkludert teknologiske, økonomiske, politiske og regulative rammer
- kan med utgangspunkt i praksisperioden reflektere over tjenestetilbudet i informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan aktivt medvirke i gruppebaserte læringsprosesser
- kan finne frem til og vurdere informasjon og fagstoff og fremstille dette i skriftlige oppgaver slik at det belyser en faglig relevant problemstilling
- kan benytte prinsippene for faglig forfatterskap med særlig vekt på korrekt sitering, referering og kildeangivelser, og kan sette opp litteraturlister
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiebesøk, gruppearbeid med veiledning, selvstudium og praksis.
Vurdering og eksamen
En gruppeoppgave (20.000-25.000 tegn med mellomrom) skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Studenten skal gjennomføre en 20 dagers praksisperiode på et praksissted studenten ikke har hatt/har et arbeidstakerforhold til. Studenten arbeider 100 % ved praksisstedet i denne perioden.
Etter endt praksisperiode skal studenten levere en praksisrapport (9.000-10.000 tegn med mellomrom). Denne må godkjennes av faglærer før studenten kan få 1. studieår godkjent.
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsformen er en tredagers individuell hjemmeeksamen (13.000-15.000 tegn med mellomrom).
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F