EPN

BIB2500 Brukere og systeminteraksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Users and System Interaction
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med behovet. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.

Forkunnskapskrav

BIB1300

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
  • kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
  • har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
  • har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
  • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
  • kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
  • kan utvikle effektive søkestrategier basert på forskjellige typer informasjonsbehov
  • har inngående ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
  • kan kritisk evaluere kilder

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført kurset, kan studenten

  • kommunisere med brukere og forstå deres informasjonsbehov
  • anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder

Innhold

  • Kontekst for informasjonsbehov
  • Typer informasjonsbehov og hvordan det påvirker informasjonssøkeatferd
  • Grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon
  • Brukervennlighet
  • Webens struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte
  • Kommunikasjon med brukere
  • Kildetyper
  • Grunnleggende søketeknikker
  • Evaluering av kilder
  • Relevansbegrepet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd (omfang: ca. 1.500 ord pluss litteraturliste) samt oppmøte på minst to seminarer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.