Studieinfo emne BIB2500 2020 HØST
BIB2500 Brukere og systeminteraksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Users and System Interaction
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med behovet. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.
Forkunnskapskrav
BIB1300
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
- kan utvikle effektive søkestrategier basert på forskjellige typer informasjonsbehov
- har inngående ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
- kan kritisk evaluere kilder
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført kurset, kan studenten
- kommunisere med brukere og forstå deres informasjonsbehov
- anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder
Innhold
- Kontekst for informasjonsbehov
- Typer informasjonsbehov og hvordan det påvirker informasjonssøkeatferd
- Grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon
- Brukervennlighet
- Webens struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte
- Kommunikasjon med brukere
- Kildetyper
- Grunnleggende søketeknikker
- Evaluering av kilder
- Relevansbegrepet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd (omfang: ca. 1.500 ord pluss litteraturliste) samt oppmøte på minst to seminarer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.