EPN-V2

BIB2300 Bibliotek og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Libraries and Learning
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Innhaldet i kurset er knytt til tema som læringsteori, fagdidaktikk, rettleiing, undervisning, informasjonskompetanse, utdanningsbiblioteket som pedagogisk ressurs, digitale læringsarenaer, og bibliotekaren som retteleiar og pedagog. Teoriar innan informasjonssøkeprosessen og funn frå informasjonspraksisstudiar vert brukt for å vise kva rolle bibliotekaren kan ha i ulike læringsprosessar.

Forkunnskapskrav

BIB1110, BIB1300

Læringsutbytte

Kunnskapar

Studenten

  • kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, rettleiing, fagdidaktikk, og informasjonskompetanse
  • har kunnskap om og forståing for bibliotekets og bibliotekaren si rolle i undervisning og læring - både i skulebibliotek,UH-sektoren og folkebibliotek
  • forstår sammenhengen mellom informasjonssøking, informasjonsbruk og læring

Ferdigheiter

Studenten

  • kan nytte aktuelle teoriar og modellar for å forklare og reflektere over problemstillingar innan feltet
  • bruke pedagogisk og didaktisk kompetanse for å planlegge undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle ein fagleg bodskap og kommentere andre sine innlegg
  • samhandle med kvarandre om eit fagleg arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vekslar mellom forelesningar, praktiske øvingar, blogging og sjølvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må publisere eit innlegg og ein kommentar i emnets blogg. Arbeidskrav skal vere gjennomført innan fastlagd tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Om arbeidskravet ikkje vert godkjent, skal studenten få høve til å levere ein omarbeidd versjon.

Vurdering og eksamen

Vurderingsforma er ein skriftleg, individuell 2-dagers heimeeksamen. Svaret skal ligge mellom ca 6.000-8.000 teikn inklusive mellomrom. Skrifttype og skriftstorleik: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatne så lenge reglar for kjeldetilvising vert følgd.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.

Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.

Emneansvarlig

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplaner og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående opplæring
  • har kunnskap om fagområdets teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om relevante forskningsperspektiver knyttet til undervisning i videregående opplæring og arenaer for anvendt teater
  • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i videregående opplæring og andre arenaer for anvendt teater

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for videregående opplæring
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i VGS og andre arenaer for anvendt teater
  • kan anvende ulike veilednings- og vurderingsstrategier i undervisningen
  • kan drøfte og reflektere over kunstpedagogiske teorier knyttet til undervisning, tverrfaglige prosjekter og eget skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere og dramapedagoger på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
  • kan anvende forskningsmetoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet