Programplaner og emneplaner - Student
BIB1530 Formidling og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mediation and learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til faglig formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Utover dette har faget to hovedtema: Det ene vektlegger pedagogiske tilnærminger til undervisning og veiledning. Her står teorier om informasjonskompetanse og referanseintervjuet sentralt. Det andre inkluderer grunnleggende teorier om litteratur og kulturformidling, som resepsjonsteori (litteratur, leser og kontekst), og begreper som smak, kvalitet, vurdering og kanon. Grunnleggende forståelse av retorikk er felles for emnets to deler. Vi diskuterer i hvilken grad digitalisering og globalisering påvirker læring, kunnskapsutvikling og kulturformidling. Et utvalg tekster inngår i pensum, og studentene får trening i å formidle dem fra lærings- og informasjonsteoretiske, så vel som litteratur- og kultursosiologiske perspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har forståelse for veiledning, undervisning, og formidling i en bibliotekfaglig sammenheng - tilpasset ulike målgrupper (barn og unge, voksne, studenter osv.)
- kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, veiledning samt fagdidaktikk, og hvordan informasjonskompetanse utvikles
- forstår sammenhengen mellom informasjonssøking, informasjonspraksis og læring
- kjenner til ulike former for formidling av litteratur og medier
- kjenner til grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling: resepsjonsteori, retorikk (litteratur, leser og kontekst) og begreper som smak, kvalitet og vurdering og kanon
- kjenner til ulike aktører det er relevant å samarbeide med for å tilrettelegge for lærings- og formidlingsaktiviteter
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke pedagogisk og didaktisk kompetanse for å planlegge undervisning
- gjennomføre en veiledningssamtale
- vise grunnleggende retorisk forståelse og ferdigheter i praksis
- se sammenhengen mellom materialet som formidles, mottakeren og konteksten.
- formidle skriftlig og muntlig
- gjennomføre og planlegge kulturformidlingsopplegg
- vise grunnleggende vurderingskompetanse knyttet til formidling
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle
- samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
- kan vurdere andres arbeider
- reflektere kritisk over bibliotekets rolle som formidlings- og læringsarena
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har to arbeidskrav.
- Sette opp en bokutstilling og gi en presentasjon av denne med vekt på motivasjon, hensikt og arbeidsprosess. Refleksjon om valg m.m. skal presenteres muntlig for hverandre.
- Grupper på 3-5 skal presentere et faglig tema muntlig for medstudenter. Hver gruppe skal gi tilbakemelding på minst to av presentasjonene.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
Vurdering og eksamen
3-dagers skriftlig hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha et omfang på 1.800 - 2.000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
In their third year, students will work on a bachelor thesis. The work on the bachelor thesis provides the students with experience of systematic project work over time, where professional development and the development of new knowledge in common is key. Philosophy of science and research methodology knowledge and skills are recurrent topics in the work on the bachelor’s thesis.
In part one, which starts at the beginning of the autumn semester, focus will be on how to plan project work. The student will start by working in-depth with a topic that forms the basis for their bachelor thesis. Students will be assigned a supervisor who follows the development of the project outline.
In part two, which concludes the programme, focus will be on completing the project and writing the bachelor’s thesis.
The bachelor’s thesis must be related to a research and development work in occupational therapy and occupational science.
Vurderingsuttrykk
Passed first and second year of the programme or equivalent.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of updated national and international research on the topic of the bachelor’s thesis
- has knowledge of professional development and project work and can use the knowledge in his/her own project
- has knowledge of philosophy of science, research ethics and research methods, and is capable of discussing how this impacts the development of knowledge in occupational therapy
Skills
The student is capable of
- applying problem-solving and creative strategies in the development of a project outline
- developing a research question and a project plan
- using philosophy of science, research ethics and methods to his/her own bachelor’s degree project
- applying a relevant scientific method and conducting data collection and analysis
- preparing an abstract and bachelor’s thesis based on traditions in research dissemination
- obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work on the topic of the bachelor thesis
- discussing the bachelor thesis’ topic and results in relation to occupational therapy theory and occupational science
- discussing, assessing and reflecting on results and factors that have influenced the results’ reliability and validity
General competence
The student is capable of
- planning and carrying out an occupational therapy development project in cooperation with others under supervision
- critically reflecting on research ethics issues and guidelines
- communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project