EPN-V2

BIB1520 Informasjonssystemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Information systems
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Informasjonssystemer er verktøy som henter inn, organiserer, lagrer, prosesserer og formidler informasjon. Slike system er sentrale verktøy for en bibliotekar som skal håndtere og tilgjengeliggjøre innhold og som formidlingsverktøy i møte med brukere. Emnet beskriver informasjonssystemets ulike bestanddeler, både «over» og «under» panseret, samt grunnleggende perspektiver på brukerinteraksjoner og gjenfinning. Studentene presenteres for tradisjonell kunnskapsorganisasjon og hvordan metadata, katalogisering og klassifikasjon inngår i og påvirker digitale informasjonssystemer. Emnet diskuterer også informasjonssystemets rolle i organisasjoner, samfunn og overfor brukere.

    Kurset er delt inn i følgende hovedbolker:

    1. Introduksjon til data og informasjon
    2. Informasjonssystemer og deres rolle i organisasjoner og samfunn
    3. Introduksjon til standarder for metadata med eksempler innenfor bibliotek
    4. Enkel kunnskapsorganisasjon og dokumentbeskrivelse
  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende forståelse for begrepene data og informasjon
    • har kunnskap om forskjellige kategorier av informasjonssystemer, informasjonssystemenes funksjonalitet og deres rolle i organisasjoner, samfunn og ovenfor brukere
    • har grunnleggende kunnskap om modellering og representasjon av data
    • har grunnleggende kunnskap om metadata og kunnskapsorganisasjon

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • diskutere og reflektere over sentrale begreper i faget
    • vurdere og sammenligne informasjonssystemer med hensyn til bruk og bruksverdi
    • jobbe praktisk med dokumenter, dokumentbeskrivelser og søking i systemer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan samarbeide med andre i prosjekter relatert til informasjonssystemer
    • har grunnleggene digital kompetanse om informasjonssystemer
    • kan delta i faglige diskusjoner om informasjon og informasjonssystemer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet har fire arbeidskrav:

    1. Individuelt essay om informasjonsbegrepet. Studentene skal selv finne frem til egen tekst om data og informasjon som skal brukes i essayet.
    2. Individuell sammenlignende rapport om (søking i) informasjonssystemer hvor studentene skal evaluere og gi tilbakemeldinger til andre gruppers leveranser.
    3. Gruppeprosjekt knyttet til dokumenter og beskrivelse av dokumenter.
    4. Individuell oppgave om søking og søkbarhet basert på arbeidskrav 3.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom en eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsordningen er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.