Programplaner og emneplaner - Student
BIB1300 Kunnskapsorganisasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge Organization
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskapÅrsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende klassifikasjons-, indekserings- og gjenfinningsteori, med vekt på teoretisk og praktisk opplæring i klassifikasjon, samt brukerkunnskap, generelle søketeknikker, kildekunnskap og kildekritikk med basis i web.
Forkunnskapskrav
BIB1200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Kjenner de grunnleggende teoriene for klassifikatorisk ordning av objekter
- Kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative og analytisk/syntetiske klassifikasjonssystemer
- har kunnskaper om gjenfinningskonsekvensene av klassifikasjon
- har kunnskaper om ulike typer brukere og informasjonsbehov
- har kunnskaper om ulike typer informasjonskilder, kildekritikk og kildebruk
- har grunnleggende kunnskap om prinsipper for søking og søketeknikker
- har innsikt i webens virkemåte og gjenfinning på web
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta emneanalyse av dokumenter
- kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
- kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
- kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
- kan velge mellom og vurdere ulike typer informasjonskilder for et gitt informasjonsbehov
- kan bruke hensiktsmessige søkestrategier
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere
Innhold
Temaer som inngår i emnet:
- Grunnleggende teorier for emnebeskrivelse, verbalt og via klassifikasjon.
- Prinsipper og praksis for emneanalyse av dokumenter.
- Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK.
- Klassifikasjonssystemers funksjon og potensial i søking og gjenfinning.
- Analytisk/syntetiske klassifikasjonssystemer eksemplifisert ved UDK.
- Bruk av klassifikasjonsskjema fra applikasjonsområder utenfor bibliotek.
- Modeller for informasjonssøkeadferd og ulike typer brukere.
- Internetts struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte.
- Leksika, oppslagsverk og andre typer informasjonskilder med hovedvekt av elektroniske kilder, deriblant Wikipedia.
- Kildekritikk.
- Søketeknikker og boolsk logikk.
- Ulike typer referansetjenester.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En oppgave knyttet til bruk av Deweys desimalklassifikasjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell sekstimers eksamen.
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Vår 2017.
Referansefag
Litteratur merket med * finnes i artikkelsamlingen for referansefag.
Berget, G., & Holter, J. (2016). Håndbøker . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. (Tilgjengelig i fagets Fronterrom.)
* Bertnes, P. A. (2012). Faglig informasjon på Internett: Kvalitet og kildekritikk . Oslo: Abstrakt forlag. Pensum: Kap. 5
Brin, S. & Page, L. (2012). Reprint of: The anatomy of a large-scale hypertextual web search engine.Computer Networks, 56 (18), 3825-3833.
* Casell, K. A., & Hiremath, U. (2013). Reference and information services: An introduction (3. utg.). London: Facet. Pensum: Kap. 1-3, 15
* Chowdury, G. G. (2010). Introduction to modern information retrieval . London: Facet. Pensum: Kap. 11
* Devine, J. & Egger-Sider, F. (2014 ). Going beyond Google again: Strategies for using and teaching the invisible Web . London: Facet. Pensum: Preface, Kap. 1
* Ford, C. (2008). Crash course in reference . Westport, CT: Libraries Unlimited. Pensum: Kap. 3
Fransson, J. (2010). Efficient information searching on the web: A handbook in the art of searching for information . Kapittel 1-10 tilgjengelig på: http://www.jonasfransson.com/contents/. Pensum: Kap. 1, 2, 5-10, og 15Eller: Fransson, J. (2010). Effektivare informationssökning på webben: Handbok i konsten att söka information . Ronneby: Hexaförlag. Hentet fra http://www.jonasfransson.com/innehallsforteckning/ Pensum: Kap. 1, 2, 5-10, 12 og 15
Hilles, S. (2014). To Use or Not to Use? The Credibility of Wikipedia. Public Services Quarterly, 10 (3), 245-251, tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15228959.2014.931204
* Hinman, L. M. (2008). Searching ethics: The role of search engines in the construction and distribution of knowledge. I: A. Spink & M. Zimmer (Red.), Web search: Multidisciplinary perspectives (s. 67-76). Heidelberg: Springer.
Holter, J. (2015). Opplysningssøking: Utvalgte referanseverk . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. Hentet fra http://www.edu.hioa.no/bibin/ressurser/Holter2015.pdf
* Ó Dochartaigh, N. (2012). Internet research skills (3. Utg.). Los Angeles: Sage. Pensum: Kap. 6
Tavani, H. (2014). Search Engines and Ethics. I Stanford Encyclopedia of Philosophy . Hentet fra:http://plato.stanford.edu/entries/ethics-search/index.html
Wilson, T. D. (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation, 55 (3), 249-270.
Klassifikasjon
Litteratur merket med * finnes i artikkelsamlingen for klassifikasjon, som legges i Fronter.
Arkivverket. (1999). Felles arkivnøkkel for statsforvaltningen. Oslo: Arkivverket. Hentet 25. november 2016 fra https://arkivverket.no/arkivverket/content/view/full/392
* Benito, M. (2001). Ett indekseringssystems effektivitet. Kunskapsorganisation: en introduction [sic] till katalogisering, klassifikation och indexering (s. 245-247). Borås: Tarancos bokförlag.
Broughton, V. (2015). Essential classification (2nd ed.). London: Facet Publishing.(Kapitlene om emneord og fasettert klassifikasjon er ikke pensum.)
Conradi, E. (2015). Formidling, kunnskapsorganisering og Dewey. I G. H. Aalstad (Red.),Kunnskapsorganisering (s. 17-28). Oslo: Nasjonalbiblioteket. Hentet 15. november 2016 frahttps://bibliotekutvikling.no/content/uploads/2016/10/Bibliotheca-Nova-2014.4_Kunnskapsorganisering.pdf
Dewey, M. (2015). Innledning til Dewey. Oslo: Nasjonalbiblioteket. Hentet 14. november 2016 frahttps://bibliotekutvikling.no/content/uploads/2016/10/Innledning-til-Dewey-desimalklassifikasjon.pdf
McIlwaine, I. C. (2009). Universal Decimal Classification (UDC). Encyclopedia of Library and Information Sciences, Third Edition (Bd. 1-0, s. 5432-5439). CRC Press. Hentet 28. november 2016 frahttp://www.crcnetbase.com/doi/full/10.1081/E-ELIS3-120043532
* Knutsen, U. (2002). Klassifikasjonskrigen i Norge (1951-1953). Synopsis , 33 (5), 266-268.
Rype, I. (2015). Hvordan fungerer Dewey i folkebibliotekene? I G. H. Aalstad (Red.), Kunnskapsorganisering(s. 29-35). Oslo: Nasjonalbiblioteket. Hentet 15. november 2016 frahttps://bibliotekutvikling.no/content/uploads/2016/10/Bibliotheca-Nova-2014.4_Kunnskapsorganisering.pdf
Slavic, A. (2008). Use of the Universal Decimal Classification: A world-wide survey. Journal of Documentation, 64 (2), 211-228. Hentet 15. November 2016 fra https://doi.org/10.1108/00220410810858029
* Suonuuti, H. (2012). Omgrepsanalyse. Termlosen: kort innføring i begrepsanalyse og terminologiarbeid (Bd. 8, s. 15-22). Oslo: Nordterm.
* Svenonius, E. (2000). Bibliographic languages. The intellectual foundation of information organization (s. 53-66). Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
* Tafjord, B. O. (2011). Religionar og urfolk på bibliotek: Om klassifikasjonar i eit religionsvitskapleg landskap.Chaos. Dansk-norsk tidsskrift for religionshistoriske studier , (55), 71-89.
* Taylor, A. G., & Joudrey, D. N. (2009). Subject analysis. The organization of information (s. 303-332). Westport, Connecticut: Libraries Unlimited.
WebDewey. (2015). Oslo: Nasjonalbiblioteket. Hentet 14. november 2016 frahttp://deweyno.pansoft.de/webdewey/standardSearch.html Brukernavn og passord legges tilgjengelig i Fronter.
(Pensumliste ajour: 02.12.16)