EPN-V2

BARNPRA1 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Study programme
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tema, problemstilling og valg av metode
  • 2 timer obligatorisk veiledning (tilbys inntil 4 timer)
  • Utarbeidelse og fremlegg av prosjektskisse, ca. 2000 ord
  • Være opponent på medstudenters prosjektskisse

Required preliminary courses

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • barn i vanskelige livssituasjoner og barn med behov for særskilt støtte og omsorg
  • tverrfaglig samarbeid og ulike samarbeidspartnere
  • de yngste barna i barnehagen
  • overgang og samarbeid barnehage - skole
  • en mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse
  • pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
  • lovverk, barnehagens profesjonshistorie, pedagogisk filosofi og profesjonsetiske dilemmaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utøve og vurdere egen profesjonalitet i sitt arbeid med barn ved å se, lytte, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke -og læringsopplevelser
  • lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging, gjennomføring og evaluering av eget og andres pedagogiske arbeid
  • anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid
  • kan praktisere akademisk skriving i forhold til kritisk teori og refleksjon, og kan reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
  • kan ta stilling til og vurdere barnehagens samarbeid med hjem og skole og interne overganger i barnehagen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse og veiledning
  • kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende profesjonell dømmekraft, pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
  • analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk virksomhet
  • vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon over barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter:Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
  • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse:Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

Content

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
  • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1500 ord +/- ti prosent. Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring. Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse i debattseminar Formålet er at studenten kan anvende profesjonell dømmekraft, sin pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger samt argumentere og debattere muntlig.
  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Course requirements

Assessment

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i pedagogisk praksis

Permitted exam materials and equipment

Antall dager pedagogisk praksis:

  • 20 dager pedagogisk praksis i videregående skole

Det er praksislærer som vurderer studentenes måloppnåelse i praksisperioden.

Dersom en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. For studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jfr § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

Course contact person

Se praksisguiden for pedagogisk praksis i yrkesfaglærerutdanningene

Overlapping courses

BARNPRA1 og MBARNPRA1 er 100% overlappende.