EPN

BARN6100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Paediatric Nursing
Studieprogram
Videreutdanning i barnesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til barn som fødes for tidlig, barn som har medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Denne kunnskapen skal danne grunnlaget for å kunne utføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer, samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i barnesykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre barnesykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder

  • har avansert kunnskap om særtrekk ved barns grunnleggende behov

  • har avansert kunnskap om barns utvikling og psykososiale behov

  • har inngående kunnskap om samspill med barn samt foreldre-barn-tilknytning

  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

  • har inngående kunnskap om barn og foreldres rettigheter på helseinstitusjoner

  • har inngående kunnskap om palliasjon og ivaretakelse av barn og familie når barn dør

  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleierens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori knyttet til barns/foreldres/søskens helse, livskvalitet, stress og mestring

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om barns utvikling, samspill og tilknytning

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon med barn og deres omsorgspersoner

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns grunnleggende behov

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie

  • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen barnesykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Innhold

  • Barnesykepleie i et historisk perspektiv.
  • Barns utvikling og psykososiale behov.
  • Helhetlig ivaretakelse av familien.
  • Etiske teorier.
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
  • Kunnskapsbasert barnesykepleie.

Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Forebygging.
  • Behandling.
  • Lindring.
  • Helsefremmende funksjon.
  • Rehabilitering og habilitering.
  • Undervisning og veiledning.
  • Administrasjon og ledelse.
  • Forskning og utvikling.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende to oppgaver være godkjent:

Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn

  • Studentene utarbeider problemstilling selv
  • Utføres i gruppe på tre til fem studenter
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent)
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov

Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder < 28 uker.

  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til  Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for et kvalitets- eller forskningsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis fire timer veiledning pr. oppgave. Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent). Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Emneansvarlig

Inger Lucia Søjbjerg

Emneoverlapp

BARN6100 og MBARN5100 er 100% overlappende.