EPN-V2

BAPD3910 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Project
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Forkunnskapskrav

    Bestått 1. og 2. studieår og emne BAPD3000 og BAPD3100.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Forprosjekt

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til metoder for innhenting av informasjon om markedsaktører
    • kjenner til og forstår økonomiske begreper og hvordan metoder fra markedsføringsfaget kan anvendes som redskap i produktdesignprosessen
    • kjenner til yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til marked
    • har grunnleggende kunnskap om markedskommunikasjon

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere markedsmuligheter og takle konkurranse
    • lage forretningsplan og utvikle en entreprenørs tenkemåte
    • anvende møteteknikker og møtekultur
    • bruke innovasjonsteknikker
    • anvende forhandlingsteknikker
    • legge en prosjektstrategi
    • utvikle et produkt og en merkevarestrategi

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan posisjonerer seg i samfunnet som designer; i et marked og i et arbeidsmiljø
    • kjenner prosesser for å arbeide med eksperimenterende metoder og å søke utradisjonelle løsninger
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

    Bacheloroppgave

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til bærekraftig design
    • kjenner til designfaglige begreper, teorier, og modeller som danner forståelsen for design som fag og profesjon
    • kjenner til relevante teorier, metoder, forskning

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • definere og gjennomføre et designprosjekt
    • designe et produkt i forhold til problemdefinisjonen
    • anvende designprosessen og tilpasse den i forhold til den aktuelle problemstillingen
    • benytte seg av relevant teori, metoder og forskning
    • velge og anvende materialer og hensiktsmessig produksjonsmetode
    • jobbe bevisst og målrettet med materialitet, estetikk, form og funksjon
    • anvende kreativitet og nytenking
    • kommunisere og presentere prosjektet og involvere brukere og referansepersoner for å utvikle løsninger ut fra en forståelse for deres behov
    • sette designet inn i et bærekraftig og globalt samfunnsperspektiv

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan arbeide selvstendig og beherske prosjektledelse i designprosjekter
    • behersker å mobilisere all sin kompetanse i realiseringen av gode designløsninger
    • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
    • kan reflektere over egen utvikling
  • Innhold

    Emnet er delt i to hovedområder:

    • Forprosjekt, som må være godkjent for å gå videre i emnet og avslutte bacheloroppgaven.
    • Bacheloroppgave.

    Forprosjektet gir studenten mulighet til å forberede seg på de faglige og personlige utfordringene han eller hun står overfor i bacheloroppgaven.

    Forprosjektet gir studenten innsikt i lederskap og innovasjon i forhold til design og designerens rolle i samfunnet. Forprosjektet gir studenten forståelse for design som en markedsfaktor. Ferdigheter i utvikling av markedskonsepter på grunnlag av markedsdata er en vesentlig del.

    I bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.

    De faglige valg studentene foretar seg er deres eget ansvar og inngår som dokumentasjon for deres kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved fullført studium.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
    • har kunnskap om samisk kultur
    • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
    • har kunnskap om språkhistorie, språklege endringsprosessar med språkvariasjonar i eldre og nyare tid
    • har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
    • har kunnskap om relevante teoriar for munnleg opplæring
    • har kunnskap om retorikk, munnlege tradisjonar, opplesing, stemmebruk og drama som metode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
    • kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
    • kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
    • kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
    • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
    • kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
    • kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
    • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Sjå fagplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • Utfyllende prosjektbeskrivelse.
    • Produkt.
    • Dokumentasjon av det utarbeidete produktet.
    • Dokumentasjon av designprosessen.
    • Refleksjonsnotat.
    • Presentasjon av prosjekt for sensorer (kan være åpen for veiledere og studenter).
    • En presentasjon av bachelor-oppgaven i en offentlig felles sammenheng (som avgangskull).

    Det gis en foreløpig karakter på bacheloroppgaven, delene 1 til 5. Kandidater som vurderes til karakteren F (ikke bestått) på del 1 til 5, kan ikke framstilles til muntlig eksamen. Eksamensresultat på del 1 til 5 kan påklages.

    Ved muntlig presentasjon, del 6, kan karakteren justeres opp eller ned med inntil én karakter.

    Muntlig presentasjon kan ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.

    • Ein digital og interaktiv samansett tekst. I gruppe. Målet er å kunne bruke digitale verktøy til produksjon av samansette tekstar. Tilbakemelding frå faglærar. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk.
    • Vurdering av ein digital læringsressurs ved hjelp av samskrivingsverktøy. I gruppe. Målet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale verktøy. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk
  • Vurderingsuttrykk

    Munnleg gruppeeksamen, samtale om litterære og språklege tema. I tillegg ein individuell eksaminasjon/utdjuping. Det blir gitt individuell karakter.

    30 minutt førebuingstid etter utlevert oppgåve.

    Gruppesamtale: 20 minutt. Individuell utdjuping: 3-5 minutt per student.

    Ved ny/utsatt eksamen: Individuell munnleg eksamen. Omfang: Ca. 20 minutt. Inga førebuingstid.

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor.