Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural understanding and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Anbefalte forkunnskaper
Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
- kjenner til sentrale teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, etnografi, emosjonell design og bærekraftig design
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kulturforståelse i egen arbeidsprosess
- kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
- kan gjennomføre flere iterasjoner i produktutviklingen og kunne analysere disse
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kunne velge egnet medium i forhold til mottager
- kan anvende relevante uttrykksformer for kommunikasjon
- kan benytte teorier og verktøy som etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
- Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
- behersker skriftlig og muntlig fremstilling samt argumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å bruke ressurspersoner for å fremme faglig utvikling
- behersker å se seg selv og sitt virke i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Innhold
Emnet skal gi generell kulturforståelse gjennom å forholde seg til gjenstander som kulturelle uttrykk, samt se prosjektet i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv. Emnet skal gi kunnskap i og erfaring med analyse av de ulike kulturelle kontekstene som produkter inngår i og hvordan de inngår i egen designprosess.
Emnet skal fremme kunnskaper og bevisstgjøre studenten i bruk av kommunikasjon og kulturforståelse i et konkret designprosjekt. Studenten skal lære å kommunisere gjennom semantiske virkemidler, samt gjennom verbal og visuell kommunikasjon. Studenten skal få innføring i bruk av kommunikasjonsmetoder og presentasjonsteknikker og kunne formidle et budskap til en målgruppe.
Emnet skal også inneholde fagstoff om etnografi, kartlegging, bærekraft, utforming av presentasjonsmateriell, utstilling/utstillingsmateriell og digital kommunikasjon.
Arbeidet skal resultere i et produkt, rapport og kommunikasjons og utstillingsmateriell.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuelt arbeid eller i gruppe, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse på organiserte workshops.
- Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
- Reflektere over læring i prosjektet.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav i prosjektrapporten:
- Prosessdokumentasjon med argumentasjon for utvikling og valg.
- Resultat fra designoppdrag.
- Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen.
- Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.