EPN-V2

BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Cultural understanding and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Anbefalte forkunnskaper

Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
  • kjenner til sentrale teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, etnografi, emosjonell design og bærekraftig design

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kulturforståelse i egen arbeidsprosess
  • kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
  • kan gjennomføre flere iterasjoner i produktutviklingen og kunne analysere disse
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kunne velge egnet medium i forhold til mottager
  • kan anvende relevante uttrykksformer for kommunikasjon
  • kan benytte teorier og verktøy som etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
  • Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
  • behersker skriftlig og muntlig fremstilling samt argumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker å bruke ressurspersoner for å fremme faglig utvikling
  • behersker å se seg selv og sitt virke i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

Innhold

Emnet skal gi generell kulturforståelse gjennom å forholde seg til gjenstander som kulturelle uttrykk, samt se prosjektet i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv. Emnet skal gi kunnskap i og erfaring med analyse av de ulike kulturelle kontekstene som produkter inngår i og hvordan de inngår i egen designprosess.

Emnet skal fremme kunnskaper og bevisstgjøre studenten i bruk av kommunikasjon og kulturforståelse i et konkret designprosjekt. Studenten skal lære å kommunisere gjennom semantiske virkemidler, samt gjennom verbal og visuell kommunikasjon. Studenten skal få innføring i bruk av kommunikasjonsmetoder og presentasjonsteknikker og kunne formidle et budskap til en målgruppe.

Emnet skal også inneholde fagstoff om etnografi, kartlegging, bærekraft, utforming av presentasjonsmateriell, utstilling/utstillingsmateriell og digital kommunikasjon.

Arbeidet skal resultere i et produkt, rapport og kommunikasjons og utstillingsmateriell.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuelt arbeid eller i gruppe, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse på organiserte workshops.
  • Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
  • Reflektere over læring i prosjektet.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav i prosjektrapporten:

  • Prosessdokumentasjon med argumentasjon for utvikling og valg.
  • Resultat fra designoppdrag.
  • Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen.
  • Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.

Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.