EPN-V2

BAPD2100 Human Factors and Function - Product and Methods Course description

Course name in Norwegian
Menneske og funksjon - produkt og metode
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Design is a human-based approach to creating something new where the whole and the parts interplay to provide value for the user. In this course, we will look at the user and the user situation and translate it into functions as a key element of the user experience.

Required preliminary courses

Students must have passed the courses BAPD1100, BAPD1020 and BAPD1300 or equivalent.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is familiar with the concepts of ergonomics at the physical and psychological individual level, and universal design
  • is familiar with theories and principles of sustainable design

The student is familiar with design methodology, including

  • user-centred product design
  • divergent and convergent thinking
  • methods of analysing needs and problem areas related to the use of products and systems, including the concept of user insight
  • using different model types through the design process (principle, function and mock-up prototypes)

Skills

The student

  • is capable of planning and carrying out a design process
  • is capable of further developing skills in model building and idea realisation
  • is familiar with 3D modelling, documentation and presentation, and the use of materials databases and scientific searches
  • is capable of defining problems and developing solution proposals with a high degree of user involvement
  • is capable of acquiring knowledge and experience by identifying and extracting the essence of research/analysis material
  • masters construction, model building and surface treatment
  • is capable of building on knowledge and understanding of materials and material properties, as well as production and industrial processes

Competence

The student

  • understands and has practical experience of dealing with the interaction between the user, environment and product in a design process
  • is capable of exchanging opinions and experience with different resource persons and professional environments to promote professional development
  • is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision
  • can describe and discuss ethical challenges at the intersection of design, technology and society, including issues of integration, participation and multiculturalism

Content

For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Deltakelse i lesegruppe med 3-4 studenter. Hver student velger en fagartikkel relatert til eget FoU-arbeid for semesteroppgaven. Alle i lesegruppen leser alle artiklene og drøfter dem sammen i en undervisningstime. Formålet med oppgaven er arbeid med lesing som prosess og utvikling av studentenes FoU-kompetanse gjennom kritisk og analytisk tilnærming til lesing av akademiske fagtekster.
  • Individuelt skriftlig notat med et omfang på 1400 ord +/- 10 %. Skriving av semesteroppgaven i emne 4 ses som en prosess, og notatet brukes som utgangspunkt for eksamensinnleveringen. Formålet med notatet er arbeid med problemstillinger i faget og utvikling av studentenes FoU-kompetanse. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studentene bruker i oppgavearbeidet, og beskrivelse av forskningsmetoden studentene skal bruke.
  • Muntlig tilbakemelding på en medstudents notat i undervisningstimen. Formålet med oppgaven er arbeid med lesing og skriving som prosess og analytisk tilnærming til fagtekster.
  • Deltakelse på en veiledning i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen)

For studenter som tar faget i 3. studieår

Følgende arbeidskrav må være gjennomført før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
  • Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
  • Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.
  • Deltakelse i undervisningen i engelskfaget (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen. Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen. Undervisning, arbeidskrav og eksamen foregår og fullføres på engelsk.

Teaching and learning methods

Project work individually or in groups.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Submission of presentation material and participation in three (3) milestone meetings.
  • Reflection notes.

Assessment

Portfolio assessment individually or in groups, subject to the following requirements:

  • Course report, 20-50 A4 pages
  • Product models

All parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.

The exam result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

Examiners

Se fagplanen.