Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2100 Human Factors and Function - Product and Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske og funksjon - produkt og metode
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Design is a human-based approach to creating something new where the whole and the parts interplay to provide value for the user. In this course, we will look at the user and the user situation and translate it into functions as a key element of the user experience.
Required preliminary courses
Students must have passed the courses BAPD1100, BAPD1020 and BAPD1300 or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is familiar with the concepts of ergonomics at the physical and psychological individual level, and universal design
- is familiar with theories and principles of sustainable design
The student is familiar with design methodology, including
- user-centred product design
- divergent and convergent thinking
- methods of analysing needs and problem areas related to the use of products and systems, including the concept of user insight
- using different model types through the design process (principle, function and mock-up prototypes)
Skills
The student
- is capable of planning and carrying out a design process
- is capable of further developing skills in model building and idea realisation
- is familiar with 3D modelling, documentation and presentation, and the use of materials databases and scientific searches
- is capable of defining problems and developing solution proposals with a high degree of user involvement
- is capable of acquiring knowledge and experience by identifying and extracting the essence of research/analysis material
- masters construction, model building and surface treatment
- is capable of building on knowledge and understanding of materials and material properties, as well as production and industrial processes
Competence
The student
- understands and has practical experience of dealing with the interaction between the user, environment and product in a design process
- is capable of exchanging opinions and experience with different resource persons and professional environments to promote professional development
- is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision
- can describe and discuss ethical challenges at the intersection of design, technology and society, including issues of integration, participation and multiculturalism
Content
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Nynorsk
Arbeidskrav 2
Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 3: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Teaching and learning methods
Project work individually or in groups.
Course requirements
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.
Assessment
Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om;prosjektarbeid;som arbeidsmetode;og praktiske ferdigheter i;gjennomføring av arrangement og andre prosjekter. Arbeid med et konkret prosjekt;i grupper;inngår.;;
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Kunnskaper;;
Studenten;
- har;god;kunnskap om prosjektarbeid;som arbeidsmetode;
- har;grunnleggende;kunnskaper;om;teamarbeid og roller i team;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt;
- kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt;
- forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid;
- kan bruke;prosjektstyringsverktøy
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i;prosjektgruppe;
- har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger;og kan reflektere kritisk rundt disse
Examiners
Se fagplanen.