Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project and Branding through Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Anbefalte forkunnskaper
Arild Wæraas
Forkunnskapskrav
Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres på nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Innhold
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet og fungerer som et forprosjekt rettet mot BAPD 2200 -Kommunikasjon og presentasjon. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).
Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
- kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
- anvende faglig kunnskap i forståelse og tolkning av egen lederhverdag
- anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
- ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 2).
- Refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studenten skal levere et notat på maks 2 sider med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne få tildelt veileder og framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.