Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project and Branding through Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emne BAPD1100 og BAPD1010 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til identitetsbygging (del 1)
- kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
- kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
- kan oppdage og definere brukers behov, og å velge markedsføringsstrategi i forhold til dette (del 1 og 2)
- kjenner til kreative teknikker i problemløsning og produktutvikling (del 1 og del 2)
- analyse av bedrift / oppdragsgiver
- kjenner til mapping som metode
- kjenner til ulike markedsføringsstrategier
- "field research" / felt-forskning. Bredere utvalg av metoder.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
- kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 1 og 2)
- kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
- kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)
- behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
- analyse av bedrift / oppdragsgiver
- mapping som metode
- markedsføringsstrategi
- "field research" / felt-forskning. Valg av relevante metoder og anvendelse.
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å arbeide i et prosjekt
- behersker å opptre i kundemøter
- kan organisere samarbeid og dele ansvar
- behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
- behersker å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- analyse av bedrift / oppdragsgiver
- mapping som metode
- markedsføringsstrategi
Innhold
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet og fungerer som et forprosjekt rettet mot BAPD 2200 -Kommunikasjon og presentasjon. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).
Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.
Arbeids- og undervisningsformer
Del 1: Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe
Del 2: Workshop koordinert med 3. årsstudenter og 1. årsstudenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD3000.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 2).
- Refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Skriftlig rapport, individuell eller gruppe.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.