EPN

BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Project and Branding through Design
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emne BAPD1100 og BAPD1010 eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til identitetsbygging (del 1)

  • kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)

  • kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)

  • kan oppdage og definere brukers behov, og å velge markedsføringsstrategi i forhold til dette (del 1 og 2)

  • kjenner til kreative teknikker i problemløsning og produktutvikling (del 1 og del 2)

  •  

  • analyse av bedrift / oppdragsgiver

  • kjenner til mapping som metode

  • kjenner til ulike markedsføringsstrategier

  • "field research" / felt-forskning. Bredere utvalg av metoder. 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)

  • kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 1 og 2)

  • kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)

  • kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)

  • behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)

  •  

  • analyse av bedrift / oppdragsgiver

  • mapping som metode

  • markedsføringsstrategi

  • "field research" / felt-forskning. Valg av relevante metoder og anvendelse.

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker å arbeide i et prosjekt

  • behersker å opptre i kundemøter

  • kan organisere samarbeid og dele ansvar

  • behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt

  • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis

  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

  •  

  • analyse av bedrift / oppdragsgiver

  • mapping som metode

  • markedsføringsstrategi

Innhold

Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.

Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet og fungerer som et forprosjekt rettet mot BAPD 2200 -Kommunikasjon og presentasjon. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).

Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.

Arbeids- og undervisningsformer

Del 1: Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe

Del 2: Workshop koordinert med 3. årsstudenter og 1. årsstudenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD3000.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
  • Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 2).
  • Refleksjonsnotat.

Vurdering og eksamen

Skriftlig rapport, individuell eller gruppe.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.