EPN-V2

BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Project and Branding through Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått emne BAPD1100 og BAPD1010 eller tilsvarende.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til identitetsbygging (del 1)
    • kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
    • kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
    • kan oppdage og definere brukers behov, og å velge markedsføringsstrategi i forhold til dette (del 1 og 2)
    • kjenner til kreative teknikker i problemløsning og produktutvikling (del 1 og del 2)
    • analyse av bedrift / oppdragsgiver
    • kjenner til mapping som metode
    • kjenner til ulike markedsføringsstrategier
    • "field research" / felt-forskning. Bredere utvalg av metoder.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
    • kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 1 og 2)
    • kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
    • kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)
    • behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
    • analyse av bedrift / oppdragsgiver
    • mapping som metode
    • markedsføringsstrategi
    • "field research" / felt-forskning. Valg av relevante metoder og anvendelse.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker å arbeide i et prosjekt
    • behersker å opptre i kundemøter
    • kan organisere samarbeid og dele ansvar
    • behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
    • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis
    • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
    • analyse av bedrift / oppdragsgiver
    • mapping som metode
    • markedsføringsstrategi

  • Innhold

    Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.

    Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet og fungerer som et forprosjekt rettet mot BAPD 2200 -Kommunikasjon og presentasjon. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).

    Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Del 1: Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe

    Del 2: Workshop koordinert med 3. årsstudenter og 1. årsstudenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD3000.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
    • Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 2).
    • Refleksjonsnotat.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig rapport, individuell eller gruppe.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.