Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1400 Experimental use of Materials and techniques Course description
- Course name in Norwegian
 - Eksperimenterende bruk av materialer og teknikker
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2018/2019
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2019
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.
 - 
    
Required preliminary courses
Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (arbeidskrav i BAPD1010).
 - 
    
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til metoder for idéutvikling og idébearbeiding
 - kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
 - kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder
 
Ferdigheter
Studenten har grunnleggende ferdigheter i
- å eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
 - å utforske ulike materialoverflatekvaliteter
 - å arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
 - å arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment
 
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
 - kan henvise til fagstoff
 - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
 - kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
 - kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
 
 - 
    
Content
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.
Mål:
Organisere og presentere resultater av eksperimentering med uforutsigbare resultater
Hensikten med arbeidet er å lage en samling av eksperimenter med materialer og overflater. Studenten skal reflektere over metoder og resultater, for så å anvende materialet i kontekst.
 - 
    
Teaching and learning methods
Workshops, forelesninger, demonstrasjoner, verkstedspraksis og individuelle- og gruppeoppgaver.
 - 
    
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
 - Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
 - Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
 - Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2 A4.
 
 - 
    
Assessment
Mappevurdering med følgende mappekrav:
Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:
- Fysisk dokumentasjon
 - Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
 
Del 2:
- Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
 - Presentasjonsmappe i format A3 med en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
 
Del 3. Verkstedhåndbok
- Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.
 
Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle.
 - 
    
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
 - 
    
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
 - 
    
Course contact person
Kristin Andreassen