Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1110 Design History and Design Theory Course description
- Course name in Norwegian
 - Designhistorie og designteori
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2018/2019
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2019
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.
 - 
    
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
 - 
    
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- er bevisst designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer - og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden. Dette relateres også til framtidsmuligheter for designs betydning og rolle i samfunnet og for enkeltindivider.
 - er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.
 
Ferdigheter
Studenten
- kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for samfunnsutviklingen så vel som for individer.
 - kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
 - kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
 - behersker skriftlig og muntlig diskusjon og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
 - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
 - kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
 
 - 
    
Teaching and learning methods
- Workshop
 - Forelesninger
 - Ekskursjoner
 - Midtveisgjennomgang
 - Gruppearbeid
 - Selvstudier
 
 - 
    
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:
Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet
 - 
    
Assessment
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Oppgavebesvarelse 1: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.
 - Oppgavebesvarelse 2: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1500 til 2000 ord.
 
Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.
Alle deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A-F.
 - 
    
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig