Studieinfo emne BALV3300 2018 HØST
BALV3300 Brukermedvirkning og profesjonsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- User Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet / Årsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST
2018
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning, slik som lover, forskrifter, veiledere og andre sentrale styringsverktøy. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå. Ulike faser i samarbeidet om velferdstjenester, slik som kartlegging, planlegging, iverksetting, evaluering og forskning vil bli gjennomgått. Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
- interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle implementering av brukermedvirkning fra planlegging til gjennomføring av tiltak på individ- og systemnivå
- rammebetingelser for brukermedvirkning
- etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
- anvende brukernes erfaringer og kompetanse, og involvere brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak og planarbeid
- sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.
Generell kompetanse
Studenten kjenner til og har kunnskap om
- brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
- etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
- brukerorientert ledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.
Involvering av praksisfeltet
Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Et skriftlig gruppearbeidskrav på 8 - 10 sider som kommenteres av faglærer og/eller medstudent. To eller tre studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentene skal avlegge to dagers individuell hjemmeeksamen (48 timer).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Intern sensor vurderer alle besvarelsene, og et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir også vurdert av ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Heidi Woll er emneansvarlig.