EPN-V2

BAL2400 Kommunalrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Local Government Law
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innsikt i reglene som styrer organiseringen av statlig forvaltning og særlig innsikt i reglene om kommunen som organisasjon. Studenten får også kunnskaper og forståelse for de rettslige sidene av forholdet mellom kommune og stat. Emnet ses i sammenheng med emnet juridisk metode og forvaltningsrett.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
  • inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
  • inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
  • oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
  • kunnskap om egenkontroll og ekstern kontroll med kommunal virksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske stats- og kommunalrettslige problemstillinger
  • identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
  • forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
  • kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
  • har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet

Arbeids- og undervisningsformer

Faget skal gi undervisningskompetanse i programfagene råvarer, produksjon og kvalitet, råvarer og produksjon og kosthold, ernæring og helse innen restaurant- og matfagene og hovedområde mat og livsstil og mat og kultur i grunnskolefaget mat og helse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldene lovverk og styringsdokumenter (K1)
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen matteknologi og kosthold med relevans for lærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet (K7)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13. trinn) (F4)
  • kan gjennomføre næringsberegninger og ernæringsvurdering av ulike råvarer og produkter (F5)
  • kan bruke relevante forskningsresultater innen mat, ernæring og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger innen ernæring og kan formidle fagstoff innen ernæring og kosthold skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innen restaurant- og matfagene (G5)

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.

Vurderingsuttrykk

Praksis

To dagers yrkespraksis, gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

Arbeidskrav

  • En individuell skriftlig rapport og en muntlig presentasjon i gruppe. Et av arbeidskravene knyttes til yrkespraksis. Rapporten skal være på 2000 ord +/- 20 prosent og presentasjonen har en varighet på ca. 20 minutter.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Sensorordning

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt.