Programplaner og emneplaner - Student
BAL2400 Kommunalrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Local Government Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innsikt i reglene som styrer organiseringen av statlig forvaltning og særlig innsikt i reglene om kommunen som organisasjon. Studenten får også kunnskaper og forståelse for de rettslige sidene av forholdet mellom kommune og stat. Emnet ses i sammenheng med emnet juridisk metode og forvaltningsrett.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
- inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
- inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
- oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
- kunnskap om egenkontroll og ekstern kontroll med kommunal virksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske stats- og kommunalrettslige problemstillinger
- identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
- forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
- kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
- har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet
Arbeids- og undervisningsformer
Faget skal gi undervisningskompetanse i programfagene råvarer, produksjon og kvalitet, råvarer og produksjon og kosthold, ernæring og helse innen restaurant- og matfagene og hovedområde mat og livsstil og mat og kultur i grunnskolefaget mat og helse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldene lovverk og styringsdokumenter (K1)
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen matteknologi og kosthold med relevans for lærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet (K7)
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13. trinn) (F4)
- kan gjennomføre næringsberegninger og ernæringsvurdering av ulike råvarer og produkter (F5)
- kan bruke relevante forskningsresultater innen mat, ernæring og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger innen ernæring og kan formidle fagstoff innen ernæring og kosthold skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innen restaurant- og matfagene (G5)
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.
Vurderingsuttrykk
Praksis
To dagers yrkespraksis, gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.
Arbeidskrav
- En individuell skriftlig rapport og en muntlig presentasjon i gruppe. Et av arbeidskravene knyttes til yrkespraksis. Rapporten skal være på 2000 ord +/- 20 prosent og presentasjonen har en varighet på ca. 20 minutter.
- Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Sensorordning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt.