EPN-V2

BAL2300 Samfunnsøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Economics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i ulike tema innen mikro- og makroøknomi, Studentene får også kunnskaper og forståelse for ulike samfunnsøkonomiske perspektiver, også i et internasjonalt perspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet forutsetter kunnskaper i matematikk tilsvarende kvalifiseringskurs i matematikk ved OsloMet.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskaper om ulike samfunnsøkonomiske problemstillinger og sentrale begreper i faget
    • kjenner til enkelte sentrale teorier innen mikroøkonomi og makroøkonomi, slik som tilbuds-, etterspørsels- og markedsanalyse, økonomisk vekst, konjunkturmodeller, inflasjon, arbeidsmarked og arbeidsledighet
    • har blitt introdusert for samfunnsøkonomiske perspektiver på internasjonale fenomener som handel, utvikling og globalisering

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for noen sentrale begrep og teorier innen samfunnsøkonomifaget
    • gjennomføre enkle analyser av hendelser og fenomener i norsk og internasjonal økonomi
    • bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i økonomiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
    • kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Bestått kvalifiseringskurs i matematikk eller tilsvarende. Studentene kan i løpet av emnet levere en skriftlig, individuell oppgave (ikke obligatorisk) og få tilbakemelding fra faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig skoleeksamen på fem timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Enkel kalkulator kan medbringes; for øvrig er ingen hjelpemidler tillatt (se reglement).

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer.

    Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.