EPN-V2

BAL1300 Arbeidsrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Labour Law
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i offentlig sektor. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. I arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode, og emnet sees i sammenheng med forvaltningsrett.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, lønn, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, permisjon, oppsigelse, avskjed og virksomhetsoverdragelse
  • innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
  • innsikt i hvilke hensyn som ligger til grunn for arbeidsrettsreglene

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
  • anvende et bredt spekter av ulike rettskilder
  • formidle kunnskap i arbeidsrett på en presis og nyansert måte
  • ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
  • se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
  • se sammenheng mellom norske regler og internasjonal rett

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid
  • kan arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan strukturere fagstoff

Arbeids- og undervisningsformer

Vitenskapsteori er et verktøy for studentene i utviklingen av masteroppgaven. Emnet gir et overblikk over viktige vitenskapelige tradisjoner og posisjoner og over ulike teoretiske tilnærminger. Forskningsmetoder må ses i sammenheng med både vitenskapsteori, studentens arbeid med masteroppgaven og framtidige lærerarbeid.

Emnet undervises på engelsk hvis engelskspråklige studenter tar emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter
  • har inngående kunnskap om sentrale forskningsmetoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
  • har inngående kunnskaper om forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om vitenskapsteori og metode til å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning
  • kan anvende relevante forskningsmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • har et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan anvende akademiske standarder i forskningsarbeid knyttet til prinsipper som troverdighet, etterrettelighet og nøyaktighet
  • kan vise etisk dømmekraft i relasjon til egen rolle som forsker

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar og arbeidsoppgaver. Sentrale begreper diskuteres i forelesninger og seminarer. I tillegg må studentene studere pensumlitteraturen nøye for å bli fortrolig med de relevante teoriene og metodene.

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav.

Sensorordning

Eksamen består av individuell skriftlig eksamen under tilsyn på seks timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Emneansvarlig

Ingen hjelpemidler tillatt.