Programplaner og emneplaner - Student
BAL1300 Arbeidsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Labour Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i offentlig sektor. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. I arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode, og emnet sees i sammenheng med forvaltningsrett.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, lønn, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, permisjon, oppsigelse, avskjed og virksomhetsoverdragelse
- innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
- innsikt i hvilke hensyn som ligger til grunn for arbeidsrettsreglene
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
- anvende et bredt spekter av ulike rettskilder
- formidle kunnskap i arbeidsrett på en presis og nyansert måte
- ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
- se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
- se sammenheng mellom norske regler og internasjonal rett
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid
- kan arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan strukturere fagstoff
Arbeids- og undervisningsformer
Vitenskapsteori er et verktøy for studentene i utviklingen av masteroppgaven. Emnet gir et overblikk over viktige vitenskapelige tradisjoner og posisjoner og over ulike teoretiske tilnærminger. Forskningsmetoder må ses i sammenheng med både vitenskapsteori, studentens arbeid med masteroppgaven og framtidige lærerarbeid.
Emnet undervises på engelsk hvis engelskspråklige studenter tar emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter
- har inngående kunnskap om sentrale forskningsmetoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
- har inngående kunnskaper om forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om vitenskapsteori og metode til å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning
- kan anvende relevante forskningsmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- har et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan anvende akademiske standarder i forskningsarbeid knyttet til prinsipper som troverdighet, etterrettelighet og nøyaktighet
- kan vise etisk dømmekraft i relasjon til egen rolle som forsker
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar og arbeidsoppgaver. Sentrale begreper diskuteres i forelesninger og seminarer. I tillegg må studentene studere pensumlitteraturen nøye for å bli fortrolig med de relevante teoriene og metodene.
Vurderingsuttrykk
Ingen arbeidskrav.
Sensorordning
Eksamen består av individuell skriftlig eksamen under tilsyn på seks timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Emneansvarlig
Ingen hjelpemidler tillatt.